Over ons Actueel Evenementen Promoties

Hsp70 machinery vs protein aggregation

The role of chaperones in cellular protein homeostasis
Promotie:Mw. D. (Despina) Serlidaki
Wanneer:16 september 2019
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. H.H. (Harm H) Kampinga
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Hsp70 machinery vs protein aggregation

Interacties tussen moleculaire chaperonnes in de cel cruciaal voor opruimen van eiwitklonten

De cellen in ons lichaam hebben een uitgebreid systeem om alle eiwitten die ze produceren in de gaten te houden en kapotte versies af te breken. Dit gebeurt met netwerken van eiwitten die moleculaire chaperonnes worden genoemd en die samen het evenwicht – of homeostase – in de gaten houden. Bij bepaalde ziektes zoals Parkinson, Alzheimer en Amyotrofische Laterale Scleros (ALS) is deze homeostase verstoort en klonteren de eiwitten samen tot aggregaten, die de werking van de cellen verstoren. In dit proefschrift onderzoek Serlidaki de interacties tussen de verschillende chaperonnes en hoe ze samenwerken om eiwitklonten op te ruimen.

Om de verschillen te testen bekeek Serlidaki onder andere hoe chaperonnes op de eiwitten SOD1 en polyQ reageerden. Deze eiwitten zijn gelinkt aan de neurodegeneratieve ziektes ALS en Huntington, en kunnen allebei aggregaten vormen. De klontering van deze eiwitten bleken op verschillende wijze de eiwithomeostase te verstoren. Ook bleken dertien verschillende soorten van de chaperonne Hsp70 op verschillende manieren te reageren op de aggregatie van SOD1. Met dit onderzoek laat Serlidaki voor het eerst zien dat er verschil zit in de manier Hsp70 chaperonnes werken en dat verschillende degeneratie veroorzakende eiwitten niet allemaal op een gelijke wijze de eiwithomeostase beïnvloeden. Er zijn dus verschillende aanpakken nodig om degeneratie te voorkomen. Serlidaki benadrukt dat het daarom belangrijk is om de precieze interacties en mechanismes van deze chaperonnes te ontrafelen om de ziektes beter te begrijpen en om mogelijk in de toekomst behandelingen te ontwikkelen.

Curriculum Vitae

Despina Serlidaki (1983) studeerde Biologie en Neurowetenschappen aan de Universiteit van Kreta (Griekenland). Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan de afdeling Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels werkt zij als Bioprocess Scientist bij Thermo Fisher Scientific. De titel van haar proefschrift luidt: “Hsp70 machinery vs protein aggregation: the role of chaperones in cellular protein homeostasis”.