Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Gradual rewarming preservation of liver and kidney grafts

Geleidelijke heropwarming van de lever en niertransplantaten

Mahboub richtte zich in haar proefschrift op orgaanpreservatie. Machine perfusie, een recent ontwikkelde en momenteel de geprefereerde methode voor orgaanpreservatie, biedt de mogelijkheid tot beoordeling van de vitaliteit van organen en een verbetering van de orgaankwaliteit. In haar proefschrift geeft Mahboub een overzicht van het perfusieprotocol met geleidelijke opwarming. Het doel van haar proefschrift is om het effect van geleidelijke opwarming op de vitaliteit van lage-kwaliteit organen te bestuderen, gedurende de orgaanpreservatie en voorafgaand aan de implantatie.

Dit proefschrift behandelt daarnaast ook de verbetering van het protocol voor geleidelijke opwarming, waarbij een op hemoglobine gebaseerde zuurstofdrager wordt toegevoegd aan de perfusieoplossing in preklinische nier- en lever proefdiermodellen.

Mahboub hoopt dat dit proefschrift voldoende data bevat voor het starten van de initiële fase voor klinische toepassing en dat de toepassing van de bevindingen leidt tot een verbetering in de kwaliteit en beschikbaarheid van menselijke donororganen.

CV Paria Mahboub

Paria Mahboub (1981) studeerde Diergeneeskunde aan de Urmia University, Iran. Vervolgens was zij werkzaam als dierenarts in Iran. Daarna verhuisde ze naar Nederland om te beginnen aan haar PhD bij het Universitair Medisch Centrum Groningen bij de afdeling Chirurgie. Momenteel is zij werkzaam bij de transplantatieafdeling van het UMass Medical Center en als onderzoekswetenschapper bij de Harvard Medical School. De titel van haar proefschrift luidt: “Gradual rewarming preservation of liver and kidney grafts”.