Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Dumping syndroom na bariatrische chirurgie

Vroege en lage dumping na bariatrische chirurgie in de behandeling van obesitas

Door de wereldwijde toename van mensen met morbide obesitas is er behoefte aan duurzame strategieën voor gewichtsverlies. Bariatrische chirurgie, tegenwoordig uitgevoerd door middel van laparoscopie met lage morbiditeit en mortaliteit, is de enige manier om duurzaam voldoende gewicht te verliezen zodat gezondheidswinst wordt behaald. Bariatrische ingrepen kennen echter ook hun keerzijde en er kunnen complicaties optreden, zoals vroege en late dumping. Hierop richtte Emous zich in haar proefschrift.

Vroege dumping treedt binnen een uur na de maaltijd op en bestaat uit klachten als misselijkheid, diarree, zweten en hartkloppingen. Late dumping ontstaat vanaf één uur na de maaltijd en klachten komen voort uit een lage bloedsuiker en de reactie van het lichaam hierop zoals zweten, trillen, hartkloppingen en sufheid. Dit ziektebeeld wordt ook wel postprandiale hyperinsulinemische hypoglycemie (PHH) genoemd. In de studies beschreven in dit proefschrift werd onderzocht hoe vaak deze ongewenste effecten na bariatrische chirurgie voorkomen en wat hun ontstaanswijze is.

Een deel van de patiënten na een Roux-en-Y gastric bypass rapporteren klachten passend bij vroege dumping (18%) of PHH (12%). Deze patiënten hebben een slechtere kwaliteit van leven dan de mensen zonder dumping. In een willekeurig gekozen groep patiënten die een gastric bypass hebben ondergaan, blijkt dat 26% van de patiënten na een standaard maaltijd klachten heeft van vroege dumping en 48% van de patiënten heeft hypoglycemie, maar zonder bijbehorende klachten. Uit de bloedanalyse die gedaan is na de maaltijdtest, blijkt dat de stimulatie van darmhormonen een belangrijke rol speelt in het ontstaan van vroege dumping. Ook bij PHH spelen de darmhormonen een belangrijke rol, maar de gevoeligheid voor insuline in het lichaam en de versterkte functie van de Beta-cellen in de alvleesklier zijn ook belangrijke factoren.

CV Marloes Emous

Marloes Emous (1975) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit Maastricht. Zij volgde de opleiding Heelkunde in het Academisch Medisch Centrum te Amsterdam en in Tergooiziekenhuizen locatie Hilversum. Vanaf 2011 werkt zij als bariatrisch chirurg in het Medisch Centrum te Leeuwarden, waar ook dit proefschrift tot stand is gekomen, in samenwerking met de afdeling Endocrinologie van het Universitair Medisch Centrum te Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Dumping syndroom na bariatrische chirurgie”.