Over ons Actueel Evenementen Promoties

Performance of self-expanding covered stents in the femoropopliteal artery

Promotie:Mw. B. (Bahar) Golchehr
Wanneer:29 mei 2019
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. J.A.M. (Clark) Zeebregts, prof. dr. M. Reijnen
Copromotor:dr. S. Holewijn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Performance of self-expanding covered stents in the femoropopliteal
artery

Prestaties van beklede stents bij perifeer vaatlijden

Golchehr richtte zich in haar proefschrift op perifeer vaatlijden (PVL). Bij PVL kan een vernauwing optreden in de slagaders die naar de benen gaan. PVL is een wereldwijd probleem met een prevalentie tussen de 3 en 12 procent. De prevalentie stijgt vanaf 70-jarige leeftijd zelfs naar 15-20 procent. Naar schatting zijn er wereldwijd meer dan 200 miljoen mensen met PVL. In 80-90 procent van de patiënten met symptomatisch PVL zijn de slagaders op het niveau van dijbeen en knie aangedaan.

De primaire behandeling van PVL bestaat uit het reduceren van het cardiovasculaire risico door het aanpassen van de leefstijl en het toepassen van medicijnen. De gouden standaard bij het behandelen van chronisch afsluitende afwijkingen van de dijbeenslagader is, volgens de richtlijnen, tot nog toe de chirurgische behandeling met een lichaamseigen ader. Voor korte afwijkingen in de dijbeenslagader was een dotterbehandeling al gedurende langere tijd een eerste behandeloptie. Na verder onderzoek bleek dat de resultaten significant verbeterden door in langere afwijkingen een dotter te combineren met het plaatsen van een stent. Vervolgens kwamen er verscheidene stents op de markt.

Het onderzoek van Golchehr gaat over de beklede stent. Dit type stent heeft een speciale bekleding waardoor vernauwing in de stent wordt tegengegaan. Het voordeel van het toepassen van een behandeling met een beklede stent is dat de behandeling over het algemeen onder lokale verdoving plaatsvindt. Daarnaast betreft de behandeling enkel een dagopname en is er meestal slechts één prikgat, in tegenstelling tot een grotere wond die gemaakt moet worden bij het operatief ingrijpen. Dit resulteert in minder grote complicaties, vlotter herstel en sneller ontslag uit het ziekenhuis. Derhalve kan behandeling met een beklede stent bij zorgvuldig geselecteerde patiënten met PVL een goed alternatief zijn voor operatief ingrijpen, of kan het een operatie uitstellen.

CV Bahar Golchehr

Bahar Golchehr (1986) studeerde Geneeskunde aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Daarna was zij werkzaam als Arts-assistent Chirurgie bij het Rijnstate te Arnhem, Radboud Universitair Medisch Centrum en het Jeroen Bosch ziekenhuis te ‘s Hertogenbosch. Momenteel is zij in opleiding tot huisarts. Haar promotieonderzoek vond plaats bij prof. dr. M.M.P.J. Reijnen en prof. dr. C.J. Zeebregts aan het Rijnstate en het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Performance of self-expanding covered stents in the femoropopliteal artery”.