Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. Y.M. Kim
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Context-appropriate innovative solutions for improving the access
to quality intra- and immediate postpartum care in India

Innovatieve oplossingen voor het verbeteren van de toegang tot goede zorg tijdens en direct na de geboorte, in India

Vrouwen in veel lage en middeninkomenslanden, waaronder India, hebben nog steeds geen toegang tot kwaliteitszorg tijdens en na de bevalling, omdat gezondheidszorgsystemen niet goed functioneren. Er is vaak een tekort aan personeel, voorzieningen, infrastructuur en informatiesystemen. Goede, bewezen effectieve en context-specifieke innovaties kunnen helpen bij het verbeteren van de toegang tot goede intra- en postpartumzorg voor vrouwen en hun pasgeborenen. Kumar onderzocht in zijn proefschrift in hoeverre in India gebruikte innovaties effectief zijn geweest.

De Safe Child Birth Check List van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO-SCC) is een eenvoudig papieren hulpmiddel. Implementatie van deze checklist resulteerde in een reductie van zeer vroege neonatale sterfte in India met meer dan 11 procent. Een andere innovatieve technologische oplossing die in dit proefschrift werd onderzocht, virtuele opleidingssystemen, heeft als doel om het tekort aan goede opleidingsinstellingen te verminderen. Deze vorm van opleiden is effectief gebleken bij het verbeteren van de competenties van verpleegkundigen/verloskundigen die worden opgeleid in India.

Verder introduceerde India postpartumgezinsplanning (PPFP), inclusief het direct postpartum inbrengen van een spiraaltje. Het bleek dat meer dan 60 procent van de vrouwen een jaar na de bevalling hetzelfde contraceptivum nog steeds gebruiken en er tevreden over zijn. Aangetoond werd dat het inbrengen van een spiraaltje direct na de bevalling een effectieve manier is om de toegang tot gezinsplanning te verbeteren.

Tenslotte werd onderzocht hoe bewezen effectieve interventies sneller, maar toch robuust kunnen worden geëvalueerd en opgeschaald. Zeven factoren die implementatie en opschalen kunnen versnellen, werden geïdentificeerd. Deze factoren zijn onder andere: uittesten van de interventie in ‘real life setting’, een geschikt onderzoeksdesign gebruiken en doorlopend gegevens en bewijsmateriaal delen met belangrijke belanghebbenden. De bevindingen en aanbevelingen uit dit proefschrift zijn bedoeld om bruikbare richtlijnen te bieden aan beleidsmakers en programma managers in India en vergelijkbare landen. Dit kan helpen om gezondheidszorgsystemen beter te laten werken.

CV Somesh Kumar

Somesh Kumar (1976) studeerde Geneeskunde aan het Nil Ratan Sircar Medical College, Kolkata University, India en Public Health aan de London School of Hygiene and Tropical Medicine , University of London, Verenigd Koninkrijk. Op dit moment is hij werkzaam als directeur Innovatie bij JHPiego, een Niet-gouvernementele organisatie, die zich richt op verbetering van preventie en zorg in lage en middeninkomenslanden, met als thuisbasis Baltimore, Amerika. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen, in samenwerking met JHPiego. De titel van zijn proefschrift luidt: “Context-appropriate innovative solutions for improving the access to quality intra- and immediate postpartum care in India”.