Over ons Actueel Evenementen Promoties

Towards personalised treatment of patients with colorectal liver metastases

Promotie:Dhr. J. (Joost) Hof
Wanneer:27 februari 2019
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. R.H. (Rolf) Sijmons, dr. K.P. de Jong
Copromotor:dr. K. Kok
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards personalised treatment of patients with colorectal liver
metastases

Op weg naar gepersonaliseerde behandeling van patiënten met darmkanker

Darmkanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker in ons land en wordt jaarlijks bij circa 13.700 Nederlanders gevonden. Deze vorm van kanker is in vroege vormen goed te genezen. Voor patiënten waarbij de kanker al is uitgezaaid is echter nog veel onderzoek nodig om hun overlevingskansen te verbeteren, stelt Hof. Hij onderzocht in zijn proefschrift een grote groep van patiënten waarbij hun darmkanker al naar de lever was uitgezaaid. Hij concludeert dat een behandeling waarbij de leveruitzaaiingen via een naald worden aangeprikt en verhit tot de kankercellen uitgeschakeld zijn, in geschikte patiënten net zo goed werkt als de huidige behandeling. Bij deze huidige ingreep, een grote operatie welke veel meer belastend is voor de patiënt dan de naald, wordt het deel van de lever met de uitzaaiing weggehaald. Helaas komt bij sommige patiënten de kanker na behandeling snel terug.

Hof onderzocht of hij in de darmkankeruitzaaiingen kenmerken kon vinden die het mogelijk maken om vooraf te voorspellen bij welke patiënten de kanker snel terugkomt. Aan deze patiënten zou een meer agressieve vorm van behandeling aangeboden kunnen worden. Aanwezigheid van bepaalde immuuncellen en bepaalde afwijkingen in het tumor-DNA bleken met de kans op overleving samen te hangen. Deze vondst is belangrijk voor het verder ontwikkelen van een goede voorspeller van het ziektebeloop bij mensen met uitgezaaide darmkanker.

CV Joost Hof

Joost Hof (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdelingen Genetica en Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: Towards personalised treatment of patients with colorectal liver metastases.