Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Functional genomics approach to Understanding sepsis heterogeneity

Functies van bepaalde genen onderzocht om de heterogeniteit van bloedvergiftiging beter te begrijpen

We worden elke dag blootgesteld aan bacteriën, schimmels en virussen uit onze omgeving, maar we worden hier niet zomaar ziek van, dankzij de bescherming door ons afweersysteem. Normaal gesproken ondervinden we zelf geen schade van de reacties van ons afweersysteem, maar in het geval van bloedvergiftiging, of sepsis, kan het overactieve afweersysteem levensbedreigende schade veroorzaken. Er zijn ieder jaar meer dan 31 miljoen gevallen van sepsis wereldwijd, met een sterftepercentage van 17-26%. Helaas weten we nog steeds niet waarom de symptomen en het orgaanfalen onder patiënten zo divers zijn. De verschillen in symptomen tussen patiënten kunnen worden verklaard door de aard van de verschillende ziekteverwekkers en vatbaarheid voor ziekte van de patiënt zelf, maar hoe dit precies werkt is nog onduidelijk. Le beschrijft in haar proefschrift haar onderzoek naar de functies van bepaalde genen om de heterogeniteit van bloedvergiftiging beter te begrijpen.

Eerst bespreekt ze de meest recente ontwikkelingen met betrekking tot de onderliggende mechanismen van orgaanfalen door bloedvergiftiging. De focus ligt daarbij op de respons van endotheelcellen: de cellen van de bloedvatwand. Vervolgens heeft ze onderzocht hoe genetische verschillen tussen personen kunnen bijdragen aan de vatbaarheid voor bloedvergiftiging. Daarna kijkt ze in meer detail naar de interactie tussen witte bloedcellen en endotheelcellen in reactie op ziekteverwekkers die bloedvergiftiging kunnen veroorzaken.

Haar werk benadrukt samengevat de belangrijke rol van endotheelcellen, samen met het afweersysteem, in het ziekteproces van bloedvergiftiging.

CV Kieu Le Kieu Le (1990) studeerde Biotechnologie aan de University of Natural Science, Ho Chi Minh City (Vietnam, bachelor) en Medical Pharmaceutical Drug Innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen (master).  Haar promotieonderzoek werd gesuperviseerd door prof. Cisca Wijmenga, dr. Vinod Kumar en dr. Jill Moser in het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Functional genomics approach to Understanding sepsis heterogeneity”.