Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:S.J. (Sonja) van Tuinen-Pyott
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Molecular composition and function of the spiral ganglion neuron
peripheral synapse in mice

Rol van moleculen en eiwitten die een rol spelen bij de ontwikkeling van verborgen gehoorverlies

Reijntjes heeft in dit proefschrift op verschillende manieren bijgedragen aan het begrijpen welke moleculen en eiwitten een rol spelen bij de ontwikkeling van verborgen gehoorverlies. Hij heeft in kaart gebracht welke moleculaire processen er bekend zijn rond de synaptische verbinding tussen de haarcellen en de auditieve neuronen. Deze processen heeft hij vervolgens bijeengebracht in een model, genaamd het “afferente signaleringscomplex”. Dit model is vernoemd naar de afferente auditieve neuronen en beschrijft drie grote processen die van invloed kunnen zijn op zowel de regulatie van de activiteit van de auditieve neuronen als het ontstaan van schade aan deze neuronen.

Tevens beschrijft Reijntjes de ontdekking van RNA voor een nieuw type kaliumkanaal KNa1 in de auditieve neuronen. Vervolgens beschrijft hij de functie van dit type kaliumkanaal in de auditieve neuronen. Dit specifieke type kaliumkanaal blijkt verantwoordelijk te zijn voor het remmen van de activiteit van de auditieve neuronen. Verlies van dit type kaliumkanaal resulteert daarom in een lagere stimulatiedrempel van de auditieve neuronen, alsmede een acceleratie van de activiteit in respons tot stimuli. Verlies van dit kanaal leidt tot een minder sterke activatie van de gehoorzenuw. Dit laatste is interessant omdat dit een van de kenmerken is van verborgen gehoorverlies. Ten slotte zijn er enige indicaties dat het verlies van KNa1 kanalen een effect heeft op slechts een aantal auditieve neuronen. Dit suggereert dat dit type kaliumkanaal wellicht tot expressie komt in een bepaalde groep auditieve neuronen.

CV Daniël Reijntjes

Daniël Reijntjes (1990) studeerde Biologie aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij Prof. Pim van Dijk en Dr. Sonja Pyott aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Molecular composition and function of the spiral ganglion neuron peripheral synapse in mice”.