Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Evolving treatment of locoregional metastatic melanoma

Kijkoperatie bij lymfeklieruitzaaiingen van melanoom vermindert ernstige complicaties

Bij patiënten met een melanoom - een vorm van huidkanker - kijken artsen of de tumor is uitgezaaid naar de lymfeklieren. Als dit het geval is, gaan de artsen in veel gevallen over tot een operatie om deze lymfeklieren te verwijderen. Deze ingreep geeft een hogere kans op een langdurige genezing, maar de helft van alle patiënten krijgt complicaties. Deze complicaties zorgen er regelmatig voor dat de patiënten nogmaals onder het mes moeten.  Vooral bij oudere mensen en mensen met overgewicht, blijkt uit het proefschrift van Faut. Tot nu toe is het artsen nog niet gelukt om het aantal complicaties na het verwijderen van de lymfeklieren te verminderen. Daarom onderzocht Faut een nieuwe operatietechniek om de lymfeklieren te verwijderen door middel van een kijkoperatie.

Uit de analyse van Faut blijkt dat ook bij deze ingreep de helft van de patiënten complicaties krijgt, maar deze complicaties zijn minder ernstig van aard en patiënten hebben zelden nog een operatie nodig. Daarnaast onderzocht Faut het inzetten van nieuwe medicatie bij mensen die voorheen niet geopereerd konden worden omdat hun uitzaaiingen te groot waren. Deze nieuwe medicatie kan in sommige gevallen de tumor kleiner maken en ervoor zorgen dat een operatie uiteindelijk toch uitgevoerd kan worden. Faut pleit in haar proefschrift voor het vaker inzetten van een dergelijke multidisciplinaire combinatie van chirurgie en medicatie om een nieuwe, efficiëntere behandeling van melanoom te ontwikkelen.

Curriculum Vitae

Marloes Faut (1988) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Maastricht. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan het Cancer Research Centre Groningen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels werkt ze als chirurg in opleiding in het Medisch Centrum Leeuwarden. De titel van haar proefschrift luidt: “Evolving treatment of locoregional metastatic melanoma”.