Over ons Actueel Evenementen Promoties

Skin autofluorescence in the general population: associations and prediction

Promotie:Dhr. R.P. (Robert) van Waateringe
Wanneer:13 mei 2019
Aanvang:12:45
Promotor:B.H.R. (Bruce) Wolffenbuttel
Copromotor:dr. H.L. Lutgers
Waar:Nog niet bekend
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Skin autofluorescence in the general population: associations and
prediction

Voorspelling van diabetes type 2

Van Waateringe richtte zich in zijn proefschrift op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. In de afgelopen 20 jaar is er steeds meer aandacht ontstaan voor de betrokkenheid van Advanced Glycation End Products (AGEs) in het proces dat leidt tot diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Voorbeelden van AGEs-vorming in de voedingsindustrie zijn crème brûlée, koekjes en gebakken of gegrild vlees en geroosterde koffiebonen. Ook in het menselijk lichaam worden AGEs als gevolg van de normale veroudering gevormd. Echter, bij mensen met bijvoorbeeld diabetes of een gestoorde nierfunctie, stapelen de AGEs zich sneller op door respectievelijk hoge glucosewaarden in het bloed en een verminderde uitscheiding van AGEs uit het lichaam.

Bij een Skin Autoflurescence (SAF)-meting wordt de weerkaatsing van licht door de huid geanalyseerd. Verschillende studies hebben aangetoond dat deze meting het risico op complicaties in mensen met diabetes en nierfalen voorspelt. In zijn proefschrift geeft Van Waateringe informatie over de rol van zowel leefstijlfactoren als klinische factoren die van invloed zijn op de SAF-meting in gezonde mensen en mensen met diabetes type 2.

Een belangrijke bevinding was dat het drinken van koffie leidt tot een hogere, dus ongunstigere SAF-waarde, terwijl uit epidemiologisch onderzoek juist blijkt dat koffiegebruik een beschermend effect heeft op het ontstaan van hart- en vaatziekten en diabetes. Tevens toonde zijn onderzoek aan dat naast actief ook passief roken van invloed is op de hoogte van de SAF-waarde en dat het 15 jaar duurt voordat de effecten van roken uit het lichaam zijn verdwenen. Daarnaast is de SAF-waarde verhoogd in mensen met het metabool syndroom, een combinatie van risicofactoren voor diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. De belangrijkste bevinding in het proefschrift bleek de sterk voorspellende waarde van SAF op het ontstaan van nieuwe diabetes type 2, hart- en vaatziekten, alsook op het overlijden in de algemene populatie binnen een periode van vier jaar.

CV Robert van Waateringe

Robert van Waateringe (1987) studeerde van Geneeskunde aan de Universiteit van Leiden. Daarna was hij werkzaam als arts-onderzoeker op de afdeling Endocrinologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij prof. dr. Wolffenbuttel. Na zijn onderzoek werkte hij als arts-assistent in het Reinier de Graaf Ziekenhuis in Delft en sinds 1 maart 2019 in het Amphia Ziekenhuis in Breda. De titel van zijn proefschrift luidt: “Skin autofluorescence in the general population: associations and prediction”.