Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Human cell-based in vitro systems for vaccine evaluation

Proefdiervrij modelsysteem om effectiviteit van vaccins te meten

Vaccins zijn bijzonder doeltreffende middelen om infectieziekten te voorkomen. Helaas kost de ontwikkeling van vaccins ook veel tijd en geld. Ook falen veel vaccins die in dierproeven nog zo veelbelovend leken uiteindelijk toch tijdens klinische testen. Het zou dus goed zijn als we van tevoren al beter weten hoe het menselijke immuunsysteem op de vaccins gaat reageren. In dit proefschrift ontwikkelt Tapia Calle zo’n nieuw model op basis van menselijke bloedcellen.

Voor het systeem gebruikte Tapia Calle zogenoemde dendritische cellen (DC’s) die ze opkweekte uit menselijk bloed of bloedcellen. Deze DC’s horen bij het aangeboren afweersysteem en spelen een belangrijke rol in het activeren en coördineren van een immuunreactie. Bloedcellen bevatten daarnaast ook zogenoemde T-cellen die bij het verworven afweersysteem horen en zeer specifiek op ziekteverwekkers kunnen reageren. De onderzoekers vermoedden dat deze cellen goed model konden staan voor de reactie van het gehele immuunsysteem.

Het modelsysteem bleek goed te reageren zowel wat betreft aangeboren als later in het leven verworven immuunresponsen. Ook vond Tapia Calle dat het systeem verschillend reageerde op vaccins van verschillende subtypes van influenza. Het model lijkt dus gevoelig genoeg om ook dergelijke variaties te detecteren, en vormt hiermee een interessant potentieel proefdiervrij alternatief voor het evalueren van vaccins voordat ze gebruikt gaan worden in kostbare klinische testen.

Curriculum Vitae

Maria Tapia Calle (1989) studeerde Biologie aan de Universidad de Los Andes, Bogota, Columbia en Medical and Pharmaceutical Drug Innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als projectmanager bij Vaxxinova International. De titel van haar proefschrift luidt: “Human cell-based in vitro systems for vaccine evaluation”.