Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotors:prof. dr. J.M. (Jolanda) Smit, prof. dr. F.M. (Fulvio) Reggiori
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Role of autophagy-related proteins and cellular microRNAs in
chikungunya and dengue virus infection

Rol van autofagie-gerelateerde eiwitten en cellulaire microRNA’s onderzocht bij chikungunya en dengue virusinfectie

Echavarria Consuegra richtte zich in haar proefschrift op infectieziekten die door muggen overdraagbaar zijn. Het dengue virus (DENV) en het chikungunya virus (CHIKV) zijn door muggen overdraagbare infectieziekten die zowel milde als ernstige ziekten kunnen veroorzaken in mensen. Er worden jaarlijks miljoenen mensen besmet met deze virussen en er zijn tot nu toe geen specifieke behandelmogelijkheden om ernstige ziekte te voorkomen. Hiervoor is wetenschappelijk onderzoek nodig.

Autofagie is een cellulair proces dat eiwitten afbreekt wanneer de cel onder stress staat, bijvoorbeeld wanneer de cel is geïnfecteerd met een virus. Autofagie wordt daarom vaak gezien als een tegenreactie van de cel op het virus. In haar proefschrift onderzocht Echavarria Consuegra welke rol autofagie en de eiwitten die een rol spelen in dit proces heeft op de vorming van nieuwe virusdeeltjes. Uit de resultaten blijkt dat autofagie een beperkte antivirale rol heeft in de vorming van nieuwe virusdeeltjes, want er werden slechts kleine verschillen gemeten in virus productie in aan-/afwezigheid van autofagie-gerelateerde eiwitten. In afwezigheid van de autofagie receptor BNIP3 verdubbelt het aantal CHIKV-geïnfecteerde cellen. Dit laat zien dat dit eiwit een antivirale werking heeft. Vervolgonderzoek liet zien dat in afwezigheid van BNIP3 er ook 2 tot 3 keer zoveel  virusdeeltjes worden geproduceerd door cellen. BNIP3 bleek CHIKV-infectie echter te reguleren onafhankelijk van autofagie. Detailonderzoek liet zien dat BNIP3 CHIKV infectie vroeg in de infectiecyclus controleert, waarschijnlijk vlak nadat het genetisch materiaal van het virus is vrijgekomen in het cytoplasma. Verder onderzoek is nodig om exact te begrijpen hoe BNIP3 CHIKV infectie reguleert.

In een ander hoofdstuk is de rol van kleine niet coderende RNA moleculen (microRNAs) op de vorming van nieuwe denguevirusdeeltjes onderzocht. Infectie van macrofagen met DENV bleek het expressieniveau van een relatief klein aantal cellulaire miRNAs te beïnvloeden. Vervolgonderzoek liet zien dat miRNA-3614-P antivirale eigenschappen heeft. Dit is mogelijk gekoppeld aan het cellulaire eiwit ADAR1, al is meer onderzoek nodig om dit definitief te bevestigen.

CV Sandra Liliana Echavarria Consuegra

Sandra Liliana Echavarria Consuegra (1987) studeerde Microbiologie en Bioanalyse aan de Universiteit van Antioquia (Medellin, Colombia). Daarna volgde zij aan dezelfde universiteit een master in Biomedische Wetenschappen met een focus op virologie. Haar promotieonderzoek vond plaats aan de afdeling Medical Microbiology and Infection Prevention van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Role of autophagy-related proteins and cellular microRNAs in chikungunya and dengue virus infection”.