Over ons Actueel Evenementen Promoties

Hirschsprung’s disease: early diagnosis and long-term outcomes

Promotie:Dhr. R.J. (Rob) Meinds
Wanneer:13 februari 2019
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. E. (Erik) Heineman
Copromotor:dr. P.M.A. Broens
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Hirschsprung’s disease: early diagnosis and long-term
outcomes

Diagnose en langetermijnuitkomsten bij de ziekte van Hirschsprung

Biopten die bij kinderen jonger dan negenendertig dagen genomen worden om de ziekte van Hirschsprung vast te stellen, zijn vaak minder betrouwbaar en moeten voorzichtig geïnterpreteerd worden. Dat concludeert Rob Meinds in zijn proefschrift. Ook laat hij zien dat bij sommige patiënten op de lange termijn de klachten verbeteren als ze volwassen worden.

De ziekte van Hirschsprung is een zeldzame darmaandoening, waarbij de spieren in de dikke darm niet kunnen ontspannen. Hierdoor ontstaat obstipatie. Zowel de diagnose als behandeling van deze ziekte zijn de laatste decennia fors verbeterd. Desondanks blijft de diagnose lastig te stellen en moeten er vaak invasieve biopten afgenomen worden die soms onzekere resultaten opleveren. Ondanks alle chirurgische verbeteringen zijn er maar weinig degelijke studies naar de resultaten van deze operaties op de lange termijn, met name naar het effect op functionele uitkomsten en de kwaliteit van leven.

Het doel van het onderzoek van Meinds was dan ook om het diagnoseproces van de ziekte van Hirschsprung te verbeteren en de langetermijnuitkomsten te analyseren. Daarbij laat hij dus zien dat biopten vooral bij heel jongen kinderen vaak niet betrouwbaar zijn. Hij toont aan dat een alternatief, anorectale manometrie, ook veilig gebruikt kan worden bij de diagnose en het aantal biopten kan verminderen. Bovendien kan het gebruikt worden als aanvulling om andere oorzaken van obstipatie bij pasgeboren kinderen vast te stellen. Hij laat ook zien dat de symptomen van obstipatie en fecale incontinentie – mede door operaties – verbeteren als de patiënt ouder wordt. Toch heeft een substantieel deel van de volwassen patiënten nog steeds klachten.

CV Rob Meinds

Rob Meinds (1992) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek voerde hij uit bij de afdeling Kinderchirurgie van het UMCG. Meinds is nu werkzaam als arts-assistent op de Maag-, darm-, leverafdeling van het Medisch Spectrum Twente. De titel van zijn proefschrift luidt: Hirschsprung’s disease: early diagnosis and long-term outcomes.