Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copper-catalyzed enantioselective conjugate addition of Grignard reagent to non-activated acceptors enabled by Lewis acid

Promotie:Dhr. X. (Xingchen) Yan
Wanneer:12 juli 2019
Aanvang:12:45
Promotors:S. (Syuzanna) Harutyunyan, Prof, W.R. (Wesley) Browne, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Copper-catalyzed enantioselective conjugate addition of Grignard
reagent to non-activated acceptors enabled by Lewis acid

Nieuwe mogelijkheden voor organische synthese

Dankzij tientallen jaren onderzoek is het tegenwoordig mogelijk om katalytische asymmetrische geconjugeerde addities van organometalen aan verschillende klassen Michael acceptoren uit te voeren met excellente enantioselectiviteiten en opbrengsten. Echter, de meeste voorbeelden zijn van relatief reactieve en conventionele Michael acceptoren. Geconjugeerde addities aan onconventionele en minder reactieve Michael acceptoren zoals α,β-ongesatureerde carboxamides, α,β-ongesatureerde carbonzuren en quinolines, belangrijke verbindingen in de organische synthese, zijn nog steeds onbereikbaar ondanks tientallen jaren onderzoek in dit veld.

Om deze lang bestaande problemen op te lossen heeft Xingchen Yan een nieuwe strategie ontwikkeld, die is gebaseerd op voorgaand onderzoek. Door het combineren van reactieve Lewis zuren en Grignard reagentia, wist hij het reactiviteitsprobleem op te lossen en is asymmetrische geconjugeerde additie nu mogelijk. Door deze problemen op te lossen, is het nu mogelijk om een serie interessante chirale moleculen te maken die gebruikt kunnen worden in toekomstige transformaties en applicaties.

Het promotieonderzoek van Xingchen Yan  vond plaats bij de afdeling Synthetische Organische Chemie van het Stratingh Instituut, gefinancierd via een beurs van de Chinese Scholarship Council.