Over ons Actueel Evenementen Promoties

Pro- and anti-fibrotic agents in liver fibrosis

Perspective from an ex vivo model of liver fibrosis
Promotie:Mw. S. Suriguga
Wanneer:08 april 2019
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. P. (Peter) Olinga, prof. dr. G.M.M. Groothuis
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Pro- and anti-fibrotic agents in liver fibrosis

Leverfibrose en darmflora

Het onderzoek van S. Suriguga heeft nieuwe inzichten opgeleverd over de associatie van de darm-leveras met leverfibrose. Daarnaast lijkt het erop dat de ontwikkeling van remmers van de TGF-β signaalroute een veelbelovende strategie zou kunnen zijn om leverfibrose te behandelen. Verder zou het moduleren van de oxidatieve stress, een ander pro-fibrogeen signaal, een goed aangrijpingspunt kunnen zijn voor de toekomstige bestrijding van leverfibrose. Ook werd aangetoond dat het ex vivo model, de precision-cut leverslices, uitermate geschikt is voor het bestuderen van de mechanismen van leverfibrose en de ontwikkeling van anti-fibrotische medicijnen in een klinisch relevante setting, wat uiteindelijk zal leiden tot een belangrijke vermindering en verfijning van dierexperimenten.