Over ons Actueel Evenementen Promoties

Machine perfusion of human donor livers with a focus on the biliary tree

Promotie:Mw. A.P.M. (Alix) Matton
Wanneer:11 december 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. R.J. (Robert) Porte, prof. dr. J.A. (Ton) Lisman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Machine perfusion of human donor livers with a focus on the biliary
tree

Onderzoek naar machineperfusie van menselijke donorlevers met een focus op de galwegen

Machineperfusie van humane donorlevers biedt de mogelijkheid om organen te beschermen tegen schade en om zorgvuldiger te selecteren. In haar proefschrift presenteerde Matton de resultaten van normotherme (op 37 graden) machineperfusie (NMP) op basis van humaan bloed. Vervolgens werd een NMP-perfusievloeistof ontwikkeld die het gebruik van menselijke bloedproducten omzeilt, gebaseerd op bovine hemoglobine (HBOC-201).

HBOC-geperfundeerde levers vertoonden betere functie dan levers die met humane bloedproducten geperfundeerd werden. HBOC-201 kan ook bij lagere temperaturen als zuurstofdrager worden gebruikt, hetgeen koude herstelling, gevolgd door geleidelijk opwarmen tot NMP mogelijk maakte. Dit protocol werd getest in zeven levers die aanvankelijk werden afgekeurd voor transplantatie, waarvan er vijf met succes werden getransplanteerd. Vervolgens werd aangetoond dat bicarbonaat, pH en glucose in gal nauwkeurige voorspellers zijn van galwegschade tijdens NMP. Dit is belangrijk, omdat galwegschade voorafgaand aan transplantatie is gecorreleerd aan het ontwikkelen van galwegstricturen.

Tevens werden lever en galweg afgeleide micro-RNA's in perfusaat en gal getest. Vroege aanwezigheid van deze micro-RNA’s blijken late functie en schade tijdens NMP te kunnen voorspellen. Verder werd het vermogen van verschillende preservatievloeistoffen om te beschermen tegen galwegbeschadiging onderzocht. Histidine tryptofaan ketoglutaraat (HTK)-oplossing leidde tot hogere galwegschade vergeleken met University of Wisconsin (UW)-oplossing, hetgeen belangrijke klinische implicaties heeft. Dit komt doordat HTK-oplossing op grote schaal wordt gebruikt en donorlevers met een hoog risico op galwegcomplicaties in toenemende mate worden getransplanteerd. Tenslotte werd het zogenaamde ex vivo “precision-cut bile duct slices” model ontwikkeld om humane galwegen te bestuderen, waarbij het gebruik van proefdieren werd omzeild. Dit was de eerste studie die liet zien dat cellen in peribiliary glands – niches met stamcellen in de galwegwand die een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van galwegstricturen – reageren met vermenigvuldiging, migratie en differentiering om galwegepitheel te herstellen na galwegschade.

CV Alix Matton

Alix Matton (1991) behaalde in 2017 haar artsenbul aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar master Geneeskunde begon zij met haar promotieonderzoek in het kader van een MD-PhD traject. Haar promotieonderzoek verrichte zij bij de afdeling Chirurgie, sectie Hepato-Pancreato-Biliaire Chirurgie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daarna werd zij werkzaam als arts-assistent op een polikliniek bij GGZ Rivierduinen. De titel van haar proefschrift luidt: “Machine perfusion of human donor livers with a focus on the biliary tree”.