Over ons Actueel Evenementen Promoties

Let’s talk about stress

Beginning secondary school teachers’ stress in the context of induction programmes
Promotie:Mw. R. (Ruth) Harmsen
Wanneer:19 december 2019
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. K. (Klaas) van Veen
Copromotors:M. (Michelle) Helms-Lorenz, Dr, prof. dr. R. (Ridwan) Maulana
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Let’s talk about stress

Vermindering van stress bij beginnende docenten

Lesgeven op de middelbare school is stressvol. Af en toe een beetje druk kan motiverend werken, maar langdurige stress heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid van de docent en voor de prestaties van leerlingen, onder meer. Vooral beginnende docenten kampen met stress. Een groot percentage van deze beginners verlaat de beroepsgroep dan ook binnen vijf lesgeefjaren. Dit is ongunstig omdat er een lerarentekort is.

In de Lerarenagenda van 2013-2020 stelde het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) dat alle beginnende docenten in 2020 een driejarig begeleidingsprogramma (inductieprogramma) moeten volgen op de werkplek. Het doel van deze inductieprogramma’s is de overgang van de lerarenopleiding naar het lesgeven soepeler te laten verlopen. Ze lijken potentie te hebben om stress bij docenten te verminderen.

Wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van de individuele inductie-elementen op stress van beginnende docenten was tot op heden nog niet uitgevoerd. Daarnaast is er nog weinig onderzoek gedaan naar de relatie tussen stress bij beginnende docenten en hun lesgeefgedrag en voortijdige beroepsverlating. Inzicht in deze relaties en de effectiviteit van inductie-elementen is belangrijk om te bepalen hoe we docenten goed kunnen ondersteunen zodat ze minder stress ervaren, effectief les kunnen geven en het onderwijs niet voortijdig verlaten.

Het proefschrift van Ruth Harmsen laat zien dat stress van beginnende docenten invloed heeft op hun lesgeven en hun besluit om het beroep te verlaten. Daarnaast laat het ook zien dat we beginnende docenten effectieve ondersteuning kunnen aanbieden die, wanneer deze op juiste wijze wordt geïmplementeerd, stress kan reduceren.