Over ons Actueel Evenementen Promoties

Early childhood problem-solving interaction

Young children’s discourse during small-group work in primary school
Promotie:Dhr. F.C. (Frans) Hiddink
Wanneer:14 november 2019
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. C.M. (Kees) de Glopper, prof. dr. A.J. (Tom) Koole
Copromotor:dr. J. Berenst
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Early childhood problem-solving interaction

Groepsgesprekken zonder leerkracht bieden kinderen andere gespreksmogelijkheden

Het versterken van probleemoplossingsgesprekken tijdens groepswerk verdient om diverse redenen centrale aandacht in het onderwijs, vindt promovendus Frans Hiddink. Te meer omdat we weten dat groepswerk kan bijdragen aan de taal- en denkontwikkeling van kinderen. Hoewel we weten dat dit samenhangt met de manier waarop kinderen (samen met de leerkracht) deze problemen bespreken, is er nog weinig inzicht in de manieren waarop die gesprekken verlopen. Hiddinks proefschrift draagt bij aan het beter begrijpen van deze gesprekken en laat zien dat groepswerk zonder de leerkracht andere gespreksmogelijkheden voor kinderen biedt dan wanneer de leerkracht aansluit bij het groepje. In afwezigheid van de leerkracht realiseren kinderen bijvoorbeeld langere en complexere beurten en zinnen. Bovendien demonstreert hij hoe de leerkracht de gespreksbijdragen van kinderen (positief of negatief) kan beïnvloeden. Daarnaast komt duidelijk naar voren dat jonge kinderen al heel goed in staat zijn om complexe gespreksstructuren vorm te geven en af te ronden met elkaar, waarbij ze ook veel argumenteren om hun standpunten te onderbouwen. In een samenleving waarin we willen dat mensen kritisch zijn ten aanzien van fake-news en de kwaliteit van informatie is het mooi om te zien dat jonge kinderen argumenten al op inhoudelijke kwaliteit beoordelen. Naast de wetenschappelijke bijdrage, levert dit onderzoek het onderwijs (aan het jonge kind) ook bruikbare inzichten op over de mogelijkheden van kinderen en laat jet zien dat probleemoplossingsvaardigheden niet zozeer vanuit individuele kwaliteiten zouden moeten worden beschouwd, maar meer vanuit de interactionele gespreksstructuur begrepen moet worden.