Over ons Actueel Evenementen Promoties

Extracellular matrix molecules to enhance functional survival of microencapsulated pancreatic islets

Promotie:Dhr. L.A. (Luis) Llacua Carrasco
Wanneer:07 november 2018
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. P. (Paul) de Vos
Copromotor:dr. M.M. (Marijke) Faas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Extracellular matrix molecules to enhance functional survival of
microencapsulated pancreatic islets

Beter begrip van moleculaire veranderingen in eilandcellen van diabetespatiënten

Luis Alberto Llauca Carrasco onderzocht of toevoeging van extra-cellulaire matrix eiwitten de functie van insulineproducerende cellen kan verbeteren. De cellen werden getest na transplantatie in proefdier- en in celonderzoek. ECM-moleculen bleken de functie en overleving van de eilandjes te verbeteren. Ook verbeterde het onderzoek verpakkingstechnieken om insulineproducerende cellen te gebruiken voor transplantatie bij diabetespatiënten.

Diabetes is een chronische ziekte met grote lichamelijke gevolgen. In Nederland heeft 1 op de 14 mensen diabetes. Hoewel de ziekte bekend staat om zijn verwoestende effecten op de nieren en de bloedvaten kunnen mensen met diabetes ook hartproblemen ontwikkelen; dat heet diabetische cardiomyopathie. Dit kan allemaal voorkomen worden door insulineproducerende cellen te transplanteren die de glucosespiegel van minuut tot minuut reguleren.

Llacua Carraco voerde de experimenten in zijn proefschrift uit om bij te dragen aan een betere overleving van getransplanteerde cellen in mensen met diabetes. De ECM-moleculen zijn na isolatie van de cellen uit de alvleesklier beschadigd. Llacua Carraco voegde de meest belangrijke ECM-moleculen weer toe waardoor de overleving beter werd. Door gebruik te maken van een bioluminescerende (lichtgevende), insulineproducerende cellen kon de promovendus in vivo, in muizen, beeldvorming uitvoeren en zo de overleving van eilandjes en transplantaten volgen. Op die manier wist hij de belangrijke rol van specifieke ECM-moleculen in de overleving van eilandjes aan te tonen. Samenvattend brengen de resultaten nieuwe behandelingen voor een verwoestende ziekte een stap dichterbij.

Luis Alberto Llacua Carrasco (1988) studeerde Medische microbiologie aan de Nationale universiteit van San Marcos in Peru. Hij verrichte zijn onderzoek binnen het W.J. Kolff onderzoeksinstituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd financieel mogelijk gemaakt door het Erasmus Mundus Lindo project en de Juvenile Diabetes Research Foundation. De titel van het proefschrift is: "Extracellular matrix molecules applied to promote functional survival of microencapsulated pancreatic islets".