Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Clinical and laboratory evaluation of immediate dentin sealing

Kronen vastgezet met behulp van Immediate Dentin Sealing

Gedeeltelijke kronen die zijn vastgezet met behulp van Immediate Dentin Sealing (IDS) hebben een hogere bindings- en fractuursterkte dan kronen die geen IDS hebben ontvangen en patiënten ervaren in het algemeen weinig napijn bij deze behandeling. Dat concludeert Carline van den Breemer in haar proefschrift, waar zij het effect van immediate dentin sealing op de hechting van gedeeltelijke kronen onderzocht.

In de tandheelkunde worden tegenwoordig kronen gemaakt die goed geplakt kunnen worden aan tandweefsel. Deze gedeeltelijke kronen vervangen alleen de oude vulling, waarbij zoveel mogelijk gezond tandweefsel behouden wordt. Een lijmlaag (IDS) worden direct aangebracht na het verwijderen van het oude vullingmateriaal. De kronen zijn gemaakt van glaskeramiek (lithium-disilicaat) en worden vastgelijmd in een volgende zitting.

Van den Breemer beschrijft in haar proefschrift haar onderzoek naar de toegevoegde waarde van de lijmlaag (IDS) bij kronen op de achterste grote kiezen. Zij vergeleek IDS met het gebruik van Delayed Dentin Sealing (DDS), waarbij de lijmlaag niet direct na het verwijderen van de oude vulling wordt aangebracht maar pas in een volgende zitting. Van den Breemer concludeert dat er tussen beide behandelingen geen verschil is met betrekking tot gevoeligheid op korte termijn , patiënttevredenheid en klinische overleving na 3 jaar. Op de lange termijn blijkt IDS In vitro echter gunstiger dan DDS.

Carline van den Breemer (1988) studeerde Tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: Clinical and Laboratory Evaluation of Immediate Dentin Sealing.