Over ons Actueel Evenementen Promoties

Tongue coating

It’s impact on intra-oral halitosis and taste
Promotie:Mw. K. (Kavitha) Seerangaiyan
Wanneer:28 november 2018
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. E.G. Winkel, prof. dr. A.J. van Winkelhoff
Copromotor:dr. P.J.W. Juch
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Tongue coating

Geen andere bacteriën bij mensen die uit de mond ruiken

Mensen die uit hun mond stinken blijken geen andere bacteriën op hun tong te hebben dan andere mensen. De bacteriën op de tong bij mensen met halitosis, zoals uit de mond stinken officieel heet, blijken wel een ander metabolisme te hebben. Dat laat Kavitha Seerangaiyan zien in haar proefschrift, waarin ze deze bacteriën onderzocht.

Uit je ‘straatje ruiken’ – halitosis - kan jarenlang voor problemen zorgen. Het kan voor problemen in het sociale leven zorg en er lopen zelfs huwelijken door stuk. De boosdoener is meestal een laagje viezigheid op de tong wat tongcoating wordt genoemd. Vluchtige zwavelgassen (o.a. de beroemde rotte eieren geur) zijn vaak de oorzaak. Het verwijderen van tongcoating vermindert vaak de vieze mondgeur.

Seerangaiyan vergeleek in haar proefschrift het DNA van de bacteriën op de tong van mensen met en zonder halitosis. Zij ontdekte dat dat DNA niet verschilt, wat betekent dat dezelfde bacteriën op de tong aanwezig zijn. De bacteriën produceren alleen ander soort stoffen. Bij mensen met halitosis was de productie van vetzuren door bacteriën anders. Er werd dezelfde stof geproduceerd als er in het witte laagje op pasgeboren baby’s aanwezig is. Ook toont Seerangaiyan aan dat het schoonmaken van de tong maakt dat de tong gevoeliger is voor zout. Dat kan voordeel opleveren voor de algemene gezondheid. Daarom zou mechanische tongreiniging deel moeten uitmaken van de dagelijkse mondhygiëne.

Kavitha Seerangaiyan (1983) studeerde tandheelkunde aan de Dr. M.G.R Medical University, Tamil Nadu, India.Haar onderzoek voerde ze uit bij het Centrum voor Tandheelkunde en Mondheelkunde van het UMCG. Seerangaiyan is nu werkzaam als postdoctoraal onderzoekers aan de Miller Medical School van de University of Miami in Florida. De titel van haar proefschrift luidt: Tongue coating; it’s impact on intra-oral halitosis and taste.