Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
New molecular mechanisms of aging regulation

Modelorganisme verschaft inzicht in moleculaire mechanismen achter verouderingsproces

Door uitgebreide studie van een klein rondwormpje (het modelorganisme C. Elegans waarvan wetenschappers het volledige DNA kennen) komt Ilke Sen in haar promotieonderzoek tot nieuwe inzichten in het verouderingsproces; in het bijzonder in de transcriptieregulatie van genen die weerstand bieden tegen stress en van genen die de levensduur promoten. De promovenda hoopt dat deze informatie uiteindelijk kan helpen bij het ontwikkelen van nieuwe behandelingen van, onder andere, verouderingsgerelateerde ziekten.

Veroudering is volgens Sen een complex fenomeen; het is het resultaat van een opeenstapeling van schade, van een verhoogde deregulatie van biologische processen en van het verlies van cellulaire homeostase. Samen resulteren deze factoren geleidelijk in een functieafname in een organisme in de tijd. Sen benadrukt dat veroudering geen statisch proces is, maar dat het sterk gestuurd wordt door een netwerk aan signaalroutes die allen met elkaar verbonden zijn. Dit netwerk reguleert voornamelijk de activiteit van stress-respons routes die te maken hebben met verouderingsprocessen en van routes die de levensduur promoten.

Voor haar onderzoek concentreerde de promovenda zich op de meest bekende regulatoire signaalroute in veroudering: de insuline/IGF-like signaalroute (IIS) met transcriptiefactor DAF-16/FOXO. Door aan te tonen en te evalueren hoe DAF-16 en een aantal van zijn essentiële co-factoren, op zowel genetisch als biochemisch vlak, op elkaar reageren, kregen Sen en haar collega’s belangrijke nieuwe inzichten in hoe deze transcriptiefactor wordt gereguleerd en zelf weer andere genen aanstuurt.

Ilke Sen (1987) studeerde Biological Sciences (MSc) aan de Middel East Technical University. Zij verrichte haar onderzoek daarna binnen de afdeling Verouderingsbiologie en onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd voor de helft betaald door het Karolinska Institute, waar Sen sinds 2015 werkt als ‘research assistant’. De titel van haar proefschrift is: "New molecular mechanism of ageing regulation".