Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. G.C. (Carina) Boven
Wanneer:25 juni 2018
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. H.J.A. (Henny) Meijer, prof. dr. G.M. (Gerry) Raghoebar, prof. dr. A. (Arjan) Vissink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Maxillary overdentures on dental implants

Overkappingsprothese in bovenkaak resulteert in tevredener patiënten

Een overkappingsprothese op implantaten in de bovenkaak resulteert, in verhouding met een conventioneel ‘los’ kunstgebit, in tevredener patiënten. Dat concludeert tandarts Carina Boven. Zij vergeleek in haar promotieonderzoek twee manieren om een overkappingsprothese in de bovenkaak vast te zetten: op staafjes of op drukknoopjes (‘locators’). Over het functioneren van zulke protheses op implantaten in de bovenkaak was nog weinig bekend. Het onderzoek kan gevolgen hebben voor het vergoedingsbeleid van zorgverzekeraars.

Boven ging eerst in een systematische review na wat er al gepubliceerd is over de impact van implaatgedragen protheses op onder andere kauwfunctie, bijtkracht en patiënttevredenheid. Dat bleek slechts een handjevol studies te zijn. Patiënten in deze studies gaven aan taai en hard voedsel beter te kunnen eten met een overkappingsprothese dan met een conventionele prothese. Vervolgens ging de promovenda in eigen onderzoek na hoe een volledig kunstgebit in de bovenkaak het best vastgezet kan worden: op staafjes of locators.

De resultaten van haar onderzoeken laten zien dat er, twaalf maanden na het plaatsen van de overkappingsprothese, geen verschil is tussen een overkappingsprothese op vier implantaten in de bovenkaak met een staafmesostructuur en een prothese op locators met betrekking tot implantaatoverleving, objectieve kauwfunctie en klinische effecten. In beide gevallen resulteerden de protheses in tevredener patiënten. Ook was het tandvlees en bot rondom de implantaten gezond. Kleine verschillen waren er wel. Zo presteerde de overkappingsprothese op een staafmesostructuur iets beter met betrekking tot marginaal botverlies en patiënttevredenheid, maar iets slechter met betrekking tot kosteneffectiviteit.

Carina Boven (1988) studeerde tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Boven is nu als tandarts-gehandicaptenzorg in opleiding verbonden aan het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde van het UMCG. Tevens werkt zij als tandarts bij Dental Clinics in Hardegarijp. De titel van haar proefschrift is: “Maxillary overdentures on dental implants”.