Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. G. (Gert) Luurtsema
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
PETimaging of P-glycoprotein at the blood-brain barrier with new
18F-tracers

Bloedhersenbarrière beter in beeld met nieuwe tracer voor PET-scan

De nieuw ontwikkelde tracer met de naam [18F]MC225 maakt het mogelijk om bij levende proefpersonen in de hersenen de activiteit van het transporteiwitP-glycoproteïne (P-gp) te meten met behulp van een PET-scan. Dat concludeert Heli Savolainen in haar proefschrift, waarin ze de eigenschappen en effectiviteit van deze nieuwe tracer gebruikt. Het eiwit dat met deze tracer onderzocht kan worden, speelt onder meer een rol bij de opname van medicijnen en bij neurodegeneratieve aandoeningen.

P-gp is een belangrijk eiwit voor het transport van stoffen in de hersenen. De bloedbaan in de hersenen is omgeven door een bloed-hersenbarrière, waardoor maar weinig stoffen uit het bloed in de hersenen terecht kunnen komen. Bij medicatie voor hersenaandoeningen is dit soms een nadeel. Met behulp van de tracer [18F]MC225, dat gebruikt maakt van radioactief fluor-18, kan de functie van dit eiwit gemeten worden. Een groot voordeel van deze tracer is dat het een vrij lange werking heeft, waardoor een ontwikkelde tracer ook naar andere ziekenhuizen getransporteerd kan worden en daar in een PET-scan kan worden toegepast.

Tijdens haar onderzoek ontdekte Savolainen dat P-gb niet op elk moment van de dag even actief is. Dit kan invloed hebben op het moment van toedienen van medicijnen. Omdat P-gb ook een rol lijkt te spelen bij neurodegeneratieve aandoeningen, kan de nieuwe tracer ook bij onderzoek naar aandoeningen als Alzheimer en Parkinsson een rol spelen.

Heli Savolainen (1986) studeerde scheikunde aan de universiteit van Turku (Finland). Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen en is gefinancierd door STW. Inmiddels is Savolainen werkzaam als postdoctoraal onderzoeker aan King’s College in Londen. De titel van haar proefschrift luidt: 'PET imaging of P-glycoprotein at the blood-brain barrier with new 18F-tracers'.