Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. T.G. (Theo) van Kooten
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Self-assembling nanofiber hydrogels to attenuate epithelial
mesenchymal transition in lens epithelial cells

Onderzoek naar beste hydrogel om oogschade te voorkomen

Raquel da Cruz Barros deed onderzoek naar de best mogelijke samenstelling van gel-achtige biomaterialen (hydrogel) om schade aan de ooglens en het hoornvlies te voorkomen. De promovenda selecteerde de meest geschikte moleculaire eigenschappen van de bouwstenen waaruit de gels worden opgebouwd en zij ontwikkelde verschillende gels, die ze vervolgens in het laboratorium testte.

Een manier om ver- of bijziendheid te verhelpen, is het implanteren van een kunstof lensje in het oog, een implantaatlens. Wanneer er een implantaatlens in het oog wordt gezet, reageert het lichaam daarop met celgedrag dat EMT (epitheel – mesenchym transitie) wordt genoemd. Na de operatie moeten mensen daarom eerst een tijdlang ontstekingsremmende oogdruppels gebruiken.

Da Cruz Barros wijst erop dat een belangrijk praktisch voordeel van het gebruik van een hydrogel is dat zo’n gel injecteerbaar is zonder dat dit erg belastend is voor patiënten. Om de meest geschikte eigenschappen voor hydrogels te selecteren (gels die voor een groot deel uit water bestaan) gebruikte zij de nanovezels van drie verschillende moleculen als een vezelmat waarop drie verschillende celtypen kunnen hechten en groeien. Ze laat onder andere zien dat de keuze van bouwstenen kan worden gebruikt om het gedrag van de cellen te reguleren. In een andere studie zaaide ze cellen op of onder gels en bestudeerde daarna de metabole activiteit en ontstekingsgerelateerde genexpressie. Voordat de hydrogels in de praktijk kunnen worden toegepast, is er eerst nog meer onderzoek nodig.

Raquel da Cruz Barros (1985) studeerde biomedische engineering (MSc) aan de de universiteit van Porto, Portugal. Zij verrichte haar onderzoek binnen het W.J. Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door NanoNextNL, Samenwerkingsverband Noord-Nederland. Da Cruz Barros werkt nu als ‘R&D engineer’ voor Wellinq. De titel van haar proefschrift is: “Self-assembling nanofiber hydrogels to attenuate epithelial mesenchymal transition in lens epithelial cells”.