Over ons Actueel Evenementen Promoties

Caregiving experiences of informal caregivers

The importance of characteristics of the informal caregiver, care recipient, and care situation
Promotie:Mw. M. (Marloes) Oldenkamp
Wanneer:14 maart 2018
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. R.P. (Ronald) Stolk, prof. dr. M. (Mariët) Hagedoorn, R.P.M. (Rafael) Wittek, Prof
Copromotor:dr. N. (Nynke) Smidt
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Caregiving experiences of informal caregivers

Ervaringen van mantelzorgers

Negatieve ervaringen van mantelzorgers hangen vaak samen met stressfactoren, terwijl positieve mantelzorgervaringen vooral gerelateerd zijn aan intrinsieke motivatie en de relatie tussen de mantelzorger en de zorgontvanger. Bovendien is er een verschil tussen mantelzorgers die een partner verzorgen en mantelzorgers die een ouder verzorgen. Dat concludeert Marloes Oldenkamp in haar proefschrift, waarin zij de ervaringen van mantelzorgers beschrijft. De resultaten van haar onderzoek kunnen gevolgen hebben voor de aanpak van het verbeteren van mantelzorgervaringen.

Dankzij de vergrijzing en de veranderingen in de langdurige zorg neemt het aantal mantelzorgers in Nederland toe. In 2014 had 1 op de 3 volwassenen in Nederland mantelzorg gegeven, waarvan ongeveer 1 op de tien zich zwaar belast voelde door die mantelzorg. Gelukkig ervaren de meeste mantelzorgers ook positieve aspecten, zoals beloning, verrijking, persoonlijke groei of liefde en waardering.

Oldenkamp voerde haar onderzoek uit onder 965 mantelzorgers in verschillende situaties en met verschillen in intensiteit van de mantelzorg. Zij concludeert uit dit onderzoek onder andere dat negatieve ervaringen vooral samenhangen met het aantal uur mantelzorg per week en de gezondheidsproblemen van de zorgontvanger. Positieve ervaringen hangen met heel andere factoren samen dan negatieve ervaringen. Dat betekent dat interventies om negatieve mantelzorgervaringen te verminderen niet automatisch leiden tot verbetering van positieve mantelzorgervaringen. Ook blijkt er een verschil te zijn tussen partner-mantelzorgers en ouder-mantelzorgers. Tot slot toont Oldenkamp aan dat de weerslag die mantelzorg kan hebben op andere levensgebieden zoals betaald werk, gerelateerd is aan negatieve mantelzorgervaringen en aanpassingen op het werk. Goed overleg met de werkgever en informatie over verlofregelingen en dergelijke is daarom van belang om de belasting en stress bij werkende mantelzorgers te verminderen.

Marloes Oldenkamp (1986) studeerde Sociologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en Public Health & Society aan de Wageningen Universiteit. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Epidemiologie van het UMCG binnen het interdisciplinair onderzoeksprogramma Healthy Ageing, Population and Society (HAPS), dat het onderzoek ook financierde. Oldenkamp is nu werkzaam als onderzoeker binnen het themagebied Zorgvraag van chronisch zieken en gehandicapten bij het Nivel. De titel van haar proefschrift luidt Caregiving experiences of informal caregivers.

Zie ook dit nieuwsbericht Grote verschillen in mantelzorg voor partner of voor ouder