Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. G. (Guido) Krenning
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards adipose tissue-derived stromal cells-based therapy for
diabetic retinopathy

Vetweefselstamcellen versterken mogelijk bloedvaatjes in netvlies

Het is mogelijk om stamcellen die zijn afgeleid van vetweefsel te gebruiken als toekomstige behandeling van diabetische retinopathie. Dat concludeert Ghazaleh Hajmousa in haar proefschrift. Haar onderzoek levert daarmee een bijdrage aan de ontwikkeling van een behandeling tegen oogbeschadiging door diabetes mellitus (suikerziekte).

Een te hoge suikerspiegel kan leiden tot beschadigingen van kleine bloedvaatjes in het netvlies in het oog. Daardoor kan blindheid ontstaan. Beter begrip van de beschermingsmechanismen van deze cellen kan helpen bij het vinden van een behandeling. Ook zouden stamcellen die wel tegen hoge bloedsuikerspiegels kunnen, beschadigde bloedvaten kunnen herstellen.

Hajmousa laat zien dat stamcellen uit vetweefsel (adipose tissue derived stramal cells of ASC) een bloedvatstructuur kunnen vormen. Als deze cellen bij muizen met diabetische retinopathie ingebracht worden, stabiliseren ze de vorming van nieuwe bloedvaten. Als deze stamcellen gekweekt worden in een omgeving met hoge glucosespiegels activeren ze beschermingsmechanismen tegen hoge glucosecomplicaties, zoals ontsteking. Deze cellen lijken dus veelbelovend bij het herstellen van bloedvatschade in het netvlies.

Ghzaleh Hajmousa (1983) studeerde aan de veterinaire universiteit van Iran. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie bij het UMCG. Hajmousa is nu werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij het Amsterdams Medisch Centrum. De titel van haar proefschrift luidt: Towards adipose tissue-derived stromal cells-based therapy for diabetic retinopathy.