Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Daily physical activity in patients with a pulmonary disease

Verbetering van dagelijkse fysieke activiteit belangrijk bij chronische longziekte

Mensen met de chronische longziekte COPD hebben gemiddeld een laag dagelijks fysiek activiteitenniveau. Dagelijkse fysieke activiteiten kunnen bij deze groep mensen gestimuleerd worden door een combinatie van individuele coaching en het gebruik van een stappenteller. Dat concludeert Linda Bossenbroek in haar proefschrift, waar de dagelijkse fysieke activiteit van longpatiënten centraal staat. Door meer kennis over dagelijkse fysieke activiteiten en factoren die hieraan bijdragen kunnen mensen met COPD beter geholpen worden om meer te bewegen.

COPD (chronisch obstructief longlijden) is een chronische longaandoening. Door chronische ontsteking vernauwen de luchtpijpjes, waardoor mensen met COPD snel kortademig zijn en zich niet goed meer kunnen inspannen. Mensen met COPD hebben ook relatief vaak last van een hoge bloeddruk, suikerziekte en neerslachtigheid. COPD is niet te genezen. De behandeling richt zich op stoppen met roken, medicatie, zuurstoftherapie, revalidatie en chirurgische behandeling. Daarnaast worden dagelijkse fysieke activiteiten aangeraden voor alle COPD-patiënten.

Bossenbroek toont in haar proefschrift aan dat mensen met COPD minder bewegen dan gezonde personen. Dat lage activiteitsniveau blijkt samen te hangen met onder meer de ernst van de luchtwegvernauwing en een lager niveau van fysieke fitheid. Maar het valt te verbeteren: als COPD-patiënten persoonlijke begeleiding krijgen en een stappenteller gebruiken, blijkt hun dagelijkse activiteit wel toe te nemen. Na een longtransplantatie kan het dagelijkse fysieke activiteitenniveau op hetzelfde niveau komen als bij gezonde mensen.

Linda Bossenbroek (1981) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Longziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG en Boehringer Ingelheim. Bossenbroek is nu werkzaam als relatiemanager onderzoek bij  KWF Kankerbestrijding. De titel van haar proefschrift luidt: ‘Daily physical activity in patients with a pulmonary disease’.