Over ons Actueel Evenementen Promoties

Small and smart?

An exploratory analysis of economic institutional choices of small countries and territories in the Caribbean
Promotie:Mw. E.E. (Edwina) Pereira
Wanneer:10 september 2018
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. J. (Jakob) de Haan, dr. A.E. (Bert) Steenge
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Small and smart?

Kleine open Caribische economieën lijken sterkere instituties te hebben dan de rest van de wereld

De instituties die het monetaire beleid van de kleine, open Caribische economieën vormgeven, wijken af van de instituties van geavanceerde economieën. Dat concludeert Edwina Pereira. Zo is wisselkoersstabiliteit, en niet prijsstabiliteit, de belangrijkste monetaire beleidsdoelstelling van de meeste van de onderzochte Caribische, omdat zij geen of slechts beperkte controle hebben op de binnenlandse inflatie.

Verder toont Pereira aan dat de institutionele keuzes van de kleine, open Caribische economieën de negatieve effecten van hun kleinschaligheid mogelijkerwijs hebben gemitigeerd en wellicht zelfs positief hebben bijgedragen aan de economische prestaties. Zij laat zien dat zeer kwetsbare Caribische landen hun algehele kwetsbaarheid voor externe economische schokken hebben verminderd door beleid te voeren dat economische veerkracht bevordert. De kleine economieën lijken sterkere instituties hebben dan de rest van de wereld, mogelijk om te compenseren voor de (economische) nadelen die voortkomen uit hun omvang.

Pereira concludeert daarnaast dat ook de ‘spelers van het spel’ belangrijk zijn voor de menselijke en institutionele capaciteit. De omvang van de onderzochte landen en gebieden impliceert bepaalde grenzen aan de menselijke en institutionele capaciteit als gevolg van een geringer aantal gekwalificeerde mensen.