Over ons Actueel Evenementen Promoties

Pathogenicity of alpha-synuclein in various cell models for Parkinson’s disease

Promotie:Mw. T. (Thaiany) Quevedo Melo
Wanneer:18 april 2018
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. H.W.G.M. (Erik) Boddeke
Copromotor:dr. J.C.V.M. Copray
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Pathogenicity of alpha-synuclein in various cell models for
Parkinson’s disease

Verstoring van communicatie tussen cellen bij ziekte van Parkinson

Verstoring van de communicatie tussen cellen in de hersenen lijkt een belangrijke rol te spelen in het ziekteproces van de ziekte van Parkinson. Dat concludeert Thaiany Quevedo Melo in haar proefschrift. Ze vond daarbij ook twee mogelijke aangrijpingspunten voor medicatie tegen Parkinson.

De ziekte van Parkinson is de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte gerelateerd aan ouderdom wereldwijd. In sommige gevallen betreft dat een erfelijke vorm, maar meestal is het een combinatie van omgevingsfactoren, leefstijl en genetische aanleg. De symptomen kunnen per vorm verschillen. Het is bekend dat in de hersenen van mensen met deze ziekte sprake is van ophopingen van eiwitten, waardoor dopamine-zenuwcellen afsterven. Hoe dit ontstaat is grotendeels nog onbekend.

Quevedo Melo bootste de ziekte na in verschillende soorten cellen, waarbij ze onder meer keek naar de mobiliteit van mitochondriën – de energiecentrales van cellen. Daarnaast analyseerde ze de zogenaamde motoreiwitten, die verantwoordelijk zijn voor communicatie tussen cellen. Eén van die motoreiwitten is Miro. Quevedo Melo toont in haar proefschrift aan dat de ophoping van eiwitten de functie van mitochondriën, wat uiteindelijk leidt tot celdood. Deze verstoring is afhankelijk van het eiwit Miro. Behandeling met het neuroprotectieve NAP verbeterde de functie van mitochondriën. Quevedo Melo concludeert dan ook dat zowel het eiwit Miro als de neuroprotectieve stof NAP mogelijke therapeutische targets kunnen zijn bij toekomstig medicijn onderzoek bij Parkinson, voor zowel de genetische als de niet-genetische variant.

Thaiany Quevedo Melo (1989) studeerde Biologie aan de Universiteit van Curzeiro do Sul en volgende een master Experimentele Fysiopathologie aan de  aan de universiteit van Medicine School of the University of São Paulo (USP). Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Neurowetenschappen van onderzoeksinstituut BCN-BRAIN bij het UMCG. Het onderzoek werd gefinancierd door ATTP. Quevedo Melo is nu werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Neurology & Neurosurgery aan de McGill University in Montreal, Canada. De titel van haar proefschrift luidt: “Pathogenicity of alpha-synuclein in various cell models for Parkinson’s disease”.