Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Health-state valuation using discrete choice models

Onderzoek naar discrete-keuzemodellen voor evaluatie gezondheid

Anna Selivanova onderzocht met behulp van discrete-keuzemodellen welke waarden mensen met of zonder ziekte toekennen aan gezondheid. Zij concludeert onder andere dat individuen met een goede en slechte gezondheid het gewicht van verschillende criteria voor een nieuwe medische behandeling anders beoordelen. Vier relevante criteria voor beide groepen zijn: de mate van gezondheidsverbetering die een behandeling kan bewerkstelligen, de leeftijd van de patiënt, diens gezondheidstoestand bij aanvang van het onderzoek, en de oorzaak van de ziekte.

Discrete-keuzemodellen zijn modellen die voorspellen hoe groot de kans is dat iemand een bepaalde (in dit geval gezondheidsgerelateerde) keuze maakt. Zulke modellen worden bijvoorbeeld gebruikt bij het uitstippelen van nieuw medisch beleid. Selivanova bestudeerde in haar proefschrift specifieke problemen met het discrete-keuzemodel voor het meten van gezondheid naast waarderingsmethoden in het algemeen. Zij had daarbij ook aandacht voor de methodologie van het afleiden van de waarden voor gezondheidstoestanden. De promovenda komt onder andere tot de conclusies dat kleine verschillen in meetmethoden of kleine verschillen in de manier waarop vragen geformuleerd zijn invloed hebben op de antwoorden die individuen in een survey of vragenlijst geven. Ook de interactie tussen verschillende gezondheidsaspecten kan een rol spelen.

Anna Selivanova (1992) studeerde 'Health Economics' (MSc) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij verrichte haar onderzoek binnen de afdeling Epidemiologie en onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek maakte deel uit van onderzoeksprogramma VALUE: Value, Affordability & Sustainability en werd betaald door de EuroQol Research Foundation. Selivanova is nu verbonden als ‘associate scientist survey research’ aan Philip Morris International. De titel van haar proefschrift is: "Health-state valuation using discrete choice models".