Over ons Actueel Evenementen Promoties

New insights into autophagy regulation using yeast Saccharomyces cerevisiae

Promotie:Mw. S. (Susana) Rodrigues de Abreu
Wanneer:10 december 2018
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. F.M. (Fulvio) Reggiori, prof. dr. D. (Dick) Hoekstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
New insights into autophagy regulation using yeast
Saccharomyces cerevisiae

Nieuwe inzichten in autofagieregulatie

Bij een gebrek aan voedingsstoffen, een laag zuurstofniveau of een opeenhoping van cellulaire schade, gebruiken cellen verschillende mechanismen om stress te verlagen en te overleven. Autofagie is een van deze mechanismen. Autofagie, afkomstig van het Griekse woord voor "zichzelf eten", is een proces dat cellen gebruiken om bepaalde onderdelen van zichzelf op gecontroleerde wijze te ontmantelen. Wanneer dit mechanisme is aangetast, kunnen cellen kwetsbaar worden. Defecten in het autofagiemechanisme worden in verband gebracht met vele menselijke ziektebeelden. Rodrigues de Abreu zorgt met dit proefschrift voor nieuwe kennis die bijdraagt aan een beter begrip van moleculaire mechanismen die betrokken zijn bij de regulatie van autofagie. Ze definieerde twee nieuwe aspecten van twee belangrijke spelers bij autofagie: Atg4 en Atg9.

Door het belang van autofagie in vele menselijke ziektebeelden, vormen haar bevindingen een belangrijke stap in de richting van nieuwe therapeutische doeleinden.

Susana Rodrigues de Abreu (1983) studeerde Biologie aan de Universiteit Minho in Portugal en behaalde later haar Master in Plant Molecular Physiology aan de Universiteit Minho en Universiteit Porto. Haar PhD werd uitgevoerd in het UMC Utrecht en het UMCG in de groep van prof. Fulvio Reggiori. De titel van haar promotieonderzoek luidt: New insights into autophagy regulation using yeast Saccharomyces cerevisiae. Tijdens het schrijven van haar proefschrift was ze werkzaam als als onderzoeksassistent bij het Hubrecht Instituut in Utrecht. Op dit moment is ze aan het werk als onderzoeksassistent aan de CIMR in Cambridge, Verenigd Koninkrijk.