Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Patient participation in pharmacovigilance

Melden bijwerkingen door patiënten verhoogt veiligheid van geneesmiddelen

Het proefschrift van Leàn Rolfes gaat over de impact van patiëntenparticipatie aan farmacovigilantie. Patiënten zijn degenen die bijwerkingen ervaren. Zij kunnen daarom een goede beschrijving geven van de bijwerkingen die zij ervaren. Toch was participatie van patiënten in de farmacovigilantie niet altijd vanzelfsprekend. Vanaf het begin van de 21e eeuw zijn steeds meer landen meldingen van patiënten gaan accepteren.

Patiëntenparticipatie is van grote waarde voor de bewaking van de veiligheid van geneesmiddelen (farmacovigilantie) concludeert Leàn Rolfes in haar proefschrift. Meldingen van patiënten dragen bij aan het tijdig vinden van nieuwe bijwerkingen. En de kwaliteit van de informatie die patiënten geven over de bijwerkingen die zij ervaren is goed. Bovendien geven patiënten informatie over de invloed van bijwerkingen op hun dagelijkse leven. Voor een optimale bewaking van de veiligheid van geneesmiddelen zouden zorgverleners en patiënten gestimuleerd moeten worden om bijwerkingen te melden.

Bijwerkingen die patiënten en zorgverleners opmerken in de dagelijkse praktijk, kunnen zij melden. In ons land kan dat bij het Bijwerkingencentrum Lareb. Meldingen van bijwerkingen worden door Bijwerkingencentrum Lareb geanalyseerd. Dit zorgt voor nieuwe kennis over bijwerkingen, die eerder niet of onvoldoende bekend was. Kennis die cruciaal is voor zorgverleners en patiënten bij de keuze voor een geneesmiddel, het mogelijk voorkomen en tijdig herkennen van bijwerkingen.

Leàn Rolfes deed haar onderzoek bij Bijwerkingencentrum Lareb in combinatie met een aanstelling als parttime externe PhD-student aan het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP) van de Rijksuniversiteit van Groningen.