Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. G.J. Izaks, dr. J.M.H. Joosten
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The association of cognitive performance with vascular risk factors
across adult life span

Hoog vasculair risico beïnvloedt de cognitieve functies al op jonge leeftijd

Al vanaf de leeftijd van 35 jaar geldt: hoe hoger het risico op hart- en vaatziekten, hoe slechter de cognitieve functies. Dit verband is het sterkst op jonge middelbare leeftijd. Medicamenteuze behandeling van vasculaire risicofactoren verslechterde de cognitieve functies van mensen met een hoog vasculair risico niet (verder), maar het verbeterde deze ook niet duidelijk. Dat zijn drie belangrijke conclusies uit het promotieonderzoek van Marlise van Eersel.

Dementie is een wereldwijd probleem dat in 2030 naar schatting zo’n 75 miljoen mensen zal treffen.  Omdat dementie niet genezen kan worden, pleit de Wereld Gezondheid Organisatie voor onderzoek naar mogelijkheden om dementie te voorkomen. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan de behandeling van vasculaire risicofactoren, zoals de behandeling van hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte, diabetes en het stoppen met roken. Deze risicofactoren veroorzaken aderverkalking, wat bijdraagt aan het afsterven van zenuwcellen in de hersenen. Dit ligt ten grondslag aan dementie. Echter de veranderingen in de hersenen zijn al vele tientallen jaren aanwezig voordat mensen verschijnselen van dementie vertonen. Van Eersel wilde daarom het verband tussen cognitieve functies en vasculaire risicofactoren onderzoeken gedurende de hele volwassen leeftijd. Zij voerde haar onderzoek uit met gegevens van de PREVEND studie, waaraan mensen van 35 tot 82 jaar oud meededen.

Van Eersel toonde aan dat hoe hoger het vasculair risico is, hoe slechter de cognitieve functies zijn. Cognitieve functies zijn diverse hersenprocessen die betrokken zijn bij het opnemen en verwerken van informatie zoals intelligentie, concentratie en geheugen. Het verband tussen vasculaire risicofactoren en cognitieve functies was het sterkst bij mensen in de jongste leeftijdsgroep (35-44 jaar). Dit bevestigt de theorie dat het proces van achteruitgang in de cognitieve functies al vanaf jonge middelbare leeftijd begint. Van Eersel vindt daarom ook dat preventieonderzoek naar achteruitgang in de cognitieve functies niet alleen bij oudere mensen moet worden gedaan, maar voornamelijk bij jonge mensen.

Marlise van Eersel (1985) studeerde Geneeskunde (MSc) aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Zij verrichte haar onderzoek binnen de afdeling Ouderengeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door AGIKO. Van Eersel is in opleiding tot internist in het UMCG. De titel van haar proefschrift is: “The association of cognitive performance with vascular risk factors across adult life span”.