Over ons Actueel Evenementen Promoties

Diffusion and localization of proteins in the plasma membrane of Saccharomyces cerevisiae

Promotie:Dhr. L. Syga
Wanneer:14 december 2018
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. B. (Bert) Poolman, prof. dr. D.J. (Dirk) Slotboom
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Diffusion and localization of proteins in the plasma membrane of
Saccharomyces cerevisiae

Studie van eilandjes in celmembraan gist

Het plasmamembraan van gist (Saccharomyces cerevisiae) is uniek, omdat diffusie drie tot vier ordes van grootte langzamer is dan in andere bekende membranen. Lukasz Syga bestudeerde diffusie en lokalisatie van eiwitten in het gist plasmamembraan.

Membraaneiwitten zijn niet gelijkmatig verdeeld, veel ervan tonen lokalisatie naar specifieke domeinen. Een daarvan, MCC/eisosomen, zijn erg stabiele compartimenten die gedurende de cel cyclus van gist niet veranderen. Syga ontwikkelde een nieuwe methode om de cellen te immobiliseren, wat hem in staat stelde om deze MCC/eisosomen in detail te bestuderen.

Syga keek daarbij naar de diffusie en lokalisatie van eiwitten in relatie tot de MCC/eisosomen. Sommige eiwitten (zoals Can1p) zijn geïmmobiliseerd in de MCC/eisosomen, andere kunnen diffunderen door de MCC/eisosomen zonder immobilisatie (zoals Nha1), of kunnen niet in de MCC/eisosomen komen (zoals Pma1p). Echter, de structuur heeft geen effect op diffusie coëfficiënten van de groepen.

Daarnaast heeft Syga ontdekt dat eiwitten uitgesloten kunnen worden van de MCC/eisosomen vanwege grote cytoplasmatische domeinen dichtbij het plasmamembraan. Hij heeft verder geprobeerd om de oorzaak van de langzame diffusie in het gist plasmamembraan vast te stellen, en hoewel hij aanwijzingen vond voor een grote invloed hierop van de lipiden compositie van het membraan, zijn harde conclusies nog niet te trekken.

Het promotieonderzoek van Lukasz Syga vond plaats bij de afdeling Enzymologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering van BE Basic.

Zie ook Extreme microscopie toont eilandjes in celmembraan gist