Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Properties of organic-inorganic hybrids

Nieuw inzicht in veelbelovende materialen

Machteld Kamminga onderzocht eigenschappen van organisch-anorganische hybriden. Dit zijn materialen die bestaan uit organische en anorganische componenten, samengevoegd in een enkel materiaal.  Organische en anorganische materialen hebben doorgaans verschillende eigenschappen: organische materialen hebben een flexibele structuur en zijn gemakkelijk te maken, terwijl anorganische materialen bekend staan om hun goede elektronische en magnetische eigenschappen en weerbaarheid tegen hoge temperaturen. Het combineren van beide componenten in een enkel hybride materiaal kan unieke materialen opleveren die het beste van beide werelden omarmen.

Ondanks de verscheidenheid aan eigenschappen van organisch-anorganische hybriden die zijn gerapporteerd is niet altijd duidelijk hoe die eigenschappen ontstaan. De mechanismen achter deze fysische fenomenen moeten soms nog ontdekt worden. Het doel van het promotieonderzoek van Kamminga was om een beter fundamenteel begrip te krijgen van structuur-eigenschap relaties in organisch-anorganische hybriden. In andere woorden, zij zocht uit hoe verplaatsingen in de kristalstructuur fundamentele fysische eigenschappen - zoals optische, elektrische en magnetische eigenschappen - deze hybriden kunnen beïnvloeden.

Kamminga synthetiseerden zowel nieuwe als eerder gerapporteerde organisch-anorganische hybriden en bestudeerde hun kristalstructuren en fundamentele fysische eigenschappen. Haar bevindingen voegen iets toe aan de bestaande kennis van de chemie, structuren en fysische eigenschappen van deze hybride materialen. Bovendien beschrijft zij een aantal hulpmiddelen die zijn te gebruiken om materialen te ontwerpen met specifieke eigenschappen voor gewenste toepassingen.

Het promotieonderzoek van Machteld Kamminga vond plaats bij de afdeling Solid State Materials for Electronics van het Zernike Institute for Advanced Materials met financiering via NWO.