Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotors:prof. dr. P. (Paul) de Vos, prof. dr. H. Wichers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Enhancing vaccination efficacy by application of in vitro
preselected dietary fibers and lactic acid bacteria

Direct effect van probiotica op immuunsysteem

Melkzuurbacteriën en vezels versterken niet alleen de darmflora, maar hebben ook een direct effect op het afweersysteem. Dat concludeert Alexia Lépine in haar proefschrift. Bovendien toont zij aan dat het mogelijk is om op eenvoudige wijze vast te stellen of ingrediënten een immuunversterkend effect hebben.

Tot nu toe is er vooral veel aandacht geweest voor het effect van voedingsvezels en melkzuurbacteriën op de bacteriën in de darmen (probiotica). Deze bacteriën produceren door die probiotica moleculen die een gunstig effect op gezondheid hebben. Onlangs werd echter duidelijk dat er ook voedingsstoffen zijn die een direct effect hebben op immuuncellen. Het onderzoek van Lépine richt zich op deze rechtstreekse effecten.

Lépine gebruikte voor haar onderzoek een screeningplatform met cellen die de darmen nabootsen, om verschillende gezondheidsparameters te meten. Zij liet zien dat de barrièrefunctie van de darm sterk verbetert door een combinatie van voedingsvezels en melkzuurbacteriën. Bovendien bleek een combinatie van melkzuurbacteriën en voedingsvezels de werkzaamheid van orale vaccinaties tegen Salmonella bij biggetjes te verbeteren. Deze effecten zijn niet te verklaren door alleen veranderingen in de darmflora, wat suggereert dat directe immuuneffecten een rol spelen. Het onderzoek van Lépine draagt bij aan de selectie van effectieve voedingsstoffen om de immuniteit te simuleren.

Alexia Lépine (1988) studeerde voedingswetenschappen bij de ENSAIA in Nancy, Frankrijk en haalde een dubbele master Voeding en gezondheid aan de universiteit van Wageningen (WUR). Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het UMCG en is uitgevoerd binnen het Carboyhdrate Competence Center. Lépine is nu werkzaam als Junior Innovation Manager bij Orffa. De titel van haar proefschrift luidt Enhancing vaccination efficacy by application of in vitro preselected dietary fibers and lactic acid bacteria.