Over ons Actueel Evenementen Promoties

Towards improved and broadly protective influenza vaccines

Focus on delivery systems, routes of administration and animal models.
Promotie:Mw. Y.C. (Yoshita) Bhide
Wanneer:08 oktober 2018
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. A.L.W. (Anke) Huckriede, prof. dr. H.W. (Henderik Willem) Frijlink
Copromotor:dr. W.L.J. (Wouter) Hinrichs
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards improved and broadly protective influenza vaccines

Griepvaccin via de luchtwegen effectiever dan vaccin in spier

Vaccineren tegen griep is via de luchtwegen effectiever dan de traditionele manier van vaccineren in de spier. Dat concludeert Yoshita Bhide in haar proefschrift, waarin zij op zoek ging naar een effectiever griepvirus. Haar onderzoek geeft belangrijke informatie voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie griepvaccins met verbeterde werkzaamheid en bredere bescherming.

Griep (of influenza) is een van de belangrijkste luchtwegaandoeningen, waar wereldwijd veel mensen ziek van worden. Vooral zwakkere patiënten kunnen er ook aan overlijden. Al jaren worden risicogroepen daarom gevaccineerd, om infectie met het griepvirus te voorkomen. De huidige vaccinaties kunnen alleen bescherming bieden tegen de virusvarianten die in het vaccin aanwezig zijn. Omdat het griepvirus elk jaar veranderd, is het moeilijk om te voorspellen welke griepvarianten in een jaar actief zullen zijn. Als er nieuwe griepvarianten opduiken, biedt het vaccin geen bescherming.

Bhide ging in haar onderzoek op zoek naar een griepvaccin dat beschermt tegen een bredere variatie aan griepvirussen. Ze testte verschillende vaccins en verschillende vaccinatiestrategiën, bijvoorbeeld vaccinatie via luchtwegen. Dat bleek inderdaad betere bescherming te bieden. Ook ontdekte Bhide dat het achter elkaar inenten met geïnactiveerde virussen afkomstig van verschillende virusvarianten, een eenvoudige en effectieve manier is om bescherming tegen een nieuwe virusvariant op te wekken.

Yoshita Bhide (1989) studeerde Biotechnologie met een master Virologie aan de universiteit van Pune. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Medische Microbiologie van het UMCG, in het kader van het EU-gefinancierde consortium UNISEC (Universal Influenza Vaccine Secured). Bhide blijft werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen als postdoctoraal onderzoeker. De titel van haar proefschrift luidt: Towards improved and broadly protective influenza vaccines: Focus on delivery systems, routes of administration and animal models.