Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Immunity to varicella-zoster virus in immunocompromised patients

Verminderde cellulaire afweer bij gevoeligheid voor gordelroos

Personen met een verminderde afweer hebben een verhoogd risico op gordelroos en complicaties daarvan. Christien Rondaan toont in haar proefschrift aan dat deze personen een verminderde cellulaire afweer hebben tegen het varicella-zostervirus, dat waterpokken en gordelroos kan veroorzaken.

Het varicella-zoster virus veroorzaakt waterpokken, en blijft na deze eerste infectie zogenaamd latent aanwezig in het lichaam. Als dit virus opnieuw actief wordt, bijvoorbeeld doordat de afweer tijdelijk verminderd is, kan het virus gordelroos veroorzaken. Gordelroos kan langdurig zenuwpijn veroorzaken. Het lichaam bestrijdt het varicella-zoster virus via twee systemen: de cellulaire afweer, waarbij witte bloedcellen geïnfecteerde cellen opruimen, en humorale afweer, waarbij antistoffen gemaakt worden die helpen bij de bestrijding van de ziekteverwekker.

Rondaan onderzocht verschillende groepen personen met een verminderde afweer, bijvoorbeeld patiënten die langdurig behandeld worden met nierdialyse, patiënten met een auto-immuunziekte en transplantatiepatiënten. De meesten van hen hadden vooral een verminderde cellulaire afweer, terwijl de humorale afweer tegen het virus gelijks was aan die van gezonde personen. Opvallend was dat patiënten met de auto-immuunziekte systemische lupus erythematosus (SLE) een hogere humorale afweer hadden. Rondaan beschrijft in het haar proefschrift ook wat er al bekend is over vaccinatie bij patiënten met een auto-immuun inflammatoire reumatische aandoeningen en doet een voorstel voor richtlijnen voor vaccinatie bij deze patiëntgroepen .

Christien Rondaan (1991) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie van het UMCG. De titel van haar proefschrift is: “Immunity to varicella-zoster virus in immunocompromised patients”.