Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:E.A.M. Festen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Clinical and genetic factors associated with disease course in
inflammatory bowel disease

Meer factoren bekend die het ziektebeloop van inflammatoire darmziekten kunnen voorspellen

Factoren als geslacht, afkomst, roken, een verwijderde blindedarm en opleidingsniveau kunnen als voorspeller dienen voor verschillen in patiënten met inflammatoire darmziekten zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Dat concludeert Lieke Spekhorst in haar proefschrift. Ook identificeerde zij genen die geassocieerd zijn met een specifiek kenmerk van deze aandoeningen. Door het vroegtijdig aanpassen van behandelstrategieën op basis van dergelijke factoren, kunnen behandelingen beter aangepast worden aan de individuele patiënt.

Inflammatoire darmziekten zijn chronische ontstekingsziekten van het maagdarmkanaal. De ziekte ontstaat door een samenspel van omgevingsfactoren en genetische factoren. Het beloop is grillig, waarbij soms langdurige rustige periodes afgewisseld worden door periodes van opvlamming van de ziekte. Als het beloop beter voorspeld kan worden, kan beter bepaald worden welke ingrepen wel en niet noodzakelijk zijn.

Spekhorst onderzocht hoe klinische factoren, zoals arbeidsongeschiktheid, leeftijd waarop de ziekte ontstaat, symptomen en noodzaak voor operaties, samenhangen met fenotypische verschillen tussen patiënten, zoals leeftijd, sekse, opleidingsniveau en leeftijd. Zij concludeert dat er verschillen zijn tussen personen van verschillende etnische afkomst en geslachtsverschillen. Daarnaast onderzocht Spekhorst genetische varianten die betrokken zijn bij specifieke kenmerken van inflammatoire darmziekten. Het onderzoek draagt bij aan betere zorg op maat, zodat de juiste groep patiënten profiteren van de juiste behandeling op het juiste moment, terwijl daarentegen andere patiënten worden beschermd tegen de nadelige gevolgen ervan, zoals de bijwerkingen.

Lieke Spekhorst (1988) studeerde geneeskunde aan de universiteit van Groningen Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling maag, darm- en leverziekten van het UMCG. Lieke Spekhorst is momenteel werkzaam bij de afdeling interne geneeskunde van het UMCG in het kader van haar opleiding tot maag-, darm-, leverarts. De titel van haar proefschrift luidt: Clinical and genetic factors associated with disease course in inflammatory bowel disease.