Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

The curious case of cases

An inquiry into the effects of video upon teachers in training
Promotie:Dhr. W.M. (Walter) Geerts
Wanneer:08 november 2018
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. P.L.C. van Geert
Copromotor:dr. H.W. (Henderien) Steenbeek
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
The curious case of cases

De rol van video aan de lerarenopleiding

Het leraarschap is een complex beroep, waarvoor kennis van de situatie nodig is. In het onderwijs is immers geen dag hetzelfde. Elk moment en elk kind vragen van de leraar verantwoord te handelen in een specifieke situatie. Aan het gesitueerde aspect van de beroepsvoorbereidende kennis wordt weinig aandacht besteed, zoals blijkt uit empirisch onderzoek bij tweedegraads lerarenopleidingen. Literatuuronderzoek laat echter zien dat videocasussen worden ingezet om zowel lagere als hogere leerdoelen na te streven.

Het onderzoek van Walter Geerts toont aan dat de inzet van videocasussen bijdraagt aan een sterkere ontwikkeling van gesitueerde kennis bij tweedejaars leraren-in-opleiding. Dit gebeurt door middel van onderwijskundige bedoelingen, het pattern language ‘lesgeven’ en het design pattern ‘omgaan met wanorde’. Uit vier casussen blijkt verder dat vierdejaars leraren in opleiding de gesitueerde kennis hebben verworven die van hen verwacht mag worden.

Op videocasussen gebaseerde opdrachten, gericht op het verwerven van onderwijskundige bedoelingen en design patterns, kunnen volgens de vier studies bijdragen aan de gesitueerde kennis van leraren in opleiding. Aan het eind van hun studie zijn leraren in opleiding in staat te reflecteren op hun handelen, inzichten en identiteit. Dit draagt bij aan hun gesitueerde kennis. Lerarenopleiders kunnen de verwerving van gesitueerde kennis optimaliseren met behulp van instrumenten die worden besproken in het proefschrift.