Over ons Actueel Evenementen Promoties

New rules, new tools

Predicting academic achievement in College admissions
Promotie:dr. A.S.M. (Susan) Niessen
Wanneer:15 februari 2018
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. R.R. (Rob) Meijer
Copromotors:dr. J.N. Tendeiro, mr. dr. J.J. (Jaap) Dijkstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
New rules, new tools

Weerstand bieden aan intuïties van groot belang bij selectieprocedures

Universiteiten selecteren graag studenten die de grootste kans hebben om hun studie met succes te doorlopen. Methodes die onderzoeken hoe groot de motivatie is, zijn niet zo betrouwbaar. Een aankomend student geeft niet altijd eerlijke antwoorden bij zo’n onderzoek. Veel beter werkt proefstuderen. Promovenda Susan Niessen ontdekte dat deze selectievorm beter voorspelt of er een goede match is tussen studie en student. Behalve voor school- en studiekeuze wordt deze aanpak ook toegepast bij onder meer sollicitatieprocedures of aanvragen voor (sport)beurzen.

Een grote uitdaging bij het realiseren van effectieve en eerlijke selectiebeslissingen in het onderwijs en in het bedrijfsleven is om weerstand te bieden tegen het vertrouwen in onze intuïties, vindt Niessen. Er dient volgens haar veel meer gebruik te worden gemaakt van wetenschappelijke kennis uit de selectiepsychologie.

In haar proefschrift laat Niessen zien dat:

1) het gebruik van vragenlijsten om persoonlijkheid en motivatie te meten niet werkt bij selectie omdat studenten deze vragenlijsten sociaal wenselijk invullen. Zij concludeert dat motivatie en persoonlijkheid heel lastig te meten zijn in selectiesituaties.

2) de beste manier om studenten te selecteren is om ze een toets te geven die lijkt op wat ze later in hun studie moeten gaan doen, ook wel proefstuderen genoemd. Niet alleen blijkt proefstuderen goed te voorspellen wie later ook goede studieresultaten haalt, het geeft aspirant-studenten ook inzicht in of de studie bij ze past. Proefstudeertoetsen werden daarnaast zeer gewaardeerd door aspirantstudenten, terwijl loting en het gebruik van middelbare schoolcijfers niet gewaardeerd werden.

3) het effect van selectie op het studiesucces voor de meeste studieprogramma’s in Nederland echter klein is. Dat komt doordat de meeste studieprogramma’s maar een klein percentage van de aspirant-studenten afwijzen en de meerderheid van de aanmelders ‘geschikt’ zijn voor de studie.

Bekijk ook de video Hoe selecteer je de beste studenten?