Over ons Actueel Evenementen Promoties

Off the beaten track: new insights into peroxisomal fission and protein sorting events in yeast

Promotie:Mw. A.S. (Ann) Thomas
Wanneer:19 oktober 2018
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. I.J. (Ida) van der Klei
Copromotors:dr. D. Devos, dr. C.P. Williams
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Off the beaten track: new insights into peroxisomal fission and
protein sorting events in yeast

Onderzoek naar functioneren van peroxisoom

Eukaryote cellen, de cellen met een celkern, zijn opgebouwd uit verschillende compartimenten of ‘organellen’. Een van deze compartimenten is het peroxisoom. Wanneer die niet goed werken kan dat leiden tot zeer ernstige aandoeningen bij mensen. Deze organellen hebben eiwitten nodig om te functioneren maar ze kunnen deze eiwitten niet zelf maken. Daarom importeren ze eiwitten vanuit het cytosol, het vloeibare gedeelte van de cel waarin peroxisomen zich bevinden.

Onder bepaalde omstandigheden neemt het aantal peroxisomen in de cel toe. Dit kan gebeuren door het splitsen van bestaande peroxisomen, een proces dat we deling noemen en waarvan we nog niet volledig begrijpen hoe dit tot stand komt. Ann Thomas bestudeerde deze twee processen, peroxisomale import en deling.

Pex11p is een belangrijk eiwit dat betrokken is bij peroxisomale deling. Dit eiwit vervormt de membraan rond het persoxisoom zodanig dat het splitst. Thomas onderzocht hoe Pex11p wordt gestimuleerd om deze functie uit te voeren en hoe het eiwit interactie aan gaat met de membraan. Deze studie geeft aan dat die interactie plaatsvindt op specifieke gebieden in het membraan, waardoor dit vervormt.

Eiwitten bestemd voor peroxisomen bevatten een ‘Peroxisome Targeting Signal’ (PTS) dat herkend wordt door de eiwitten Pex5p en Pex7p. Deze receptoren transporteren PTS-eiwitten vanuit het cytosol naar de peroxisomen. Aspartate aminotransferase-2 (Aat2p) kan toch in peroxisomen geïmporteerd worden, alhoewel een klassiek PTS signaal ontbreekt. Het Aat2p lokaliseert ook in peroxisomen in afwezigheid van Pex5p en Pex7p. Daarentegen is het importeren van Aat2p afhankelijk van het eiwit Pex20p. Aat2p draagt bij aan de regulatie van het metabolisme in peroxisomen.

Het promotieonderzoek van Ann Thomas vond plaats bij de afdeling Moleculaire Celbiologie van het  Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering via het Erasmus Mundus programma. Zij werkt nu als Research Officer aan de Universeit Utrecht.