Over ons Actueel Evenementen Promoties

Organische halfgeleiders voor de volgende generatie organische zonnecellen

Promotie:Mw. S. (Solmaz) Torabi
Wanneer:26 januari 2018
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. L.J.A. (Jan Anton) Koster, M.A. (Maria Antonietta) Loi, Prof, prof. dr. J.C. (Kees) Hummelen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Organische halfgeleiders voor de volgende generatie organische
zonnecellen

Onderzoek wijst de weg naar goedkopere organische zonnecellen

Zonne-energie is een belangrijke bron van duurzame energie. Het grootste gedeelte van elektriciteit uit zonne-energie wordt geleverd door fotovoltaïsche (PV) faciliteiten. Maar het totale aandeel van PV in de globale elektriciteitsopwekking is nog steeds erg klein. Een vermindering van de kosten per PV module en de totale kosten van installatie zou kunnen helpen om dit aandeel te verhogen. Voor dit doel is de dunne-laag technologie zeer waarschijnlijk een geschikte kandidaat.

Organische fotovoltaïca (OPV) is één van de opkomende dunne-laag technologieën. De materialen hiervoor zijn niet schaars (en dus niet duur) en zullen de kosten verder terugdringen vanwege hun flexibiliteit en het lichte gewicht van de materialen. Maar om een plek in de PV markt veilig te stellen moeten organische zonnecellen eerst hun huidige beperkingen zien te overwinnen: dan gaat het om zowel de efficiëntie waarmee het licht omgezet wordt naar elektriciteit als de stabiliteit en produceerbaarheid.

Solmaz Torabi onderzocht een strategie om de permittiviteit (de mogelijkheid van een materiaal om elektrische energie op te slaan in een elektrisch veld ) van organische halfgeleiders te verhogen. Dat deed zij door de betrouwbaarheid van de meetmethodes van de permittiviteit te bestuderen en door de optimalisatieroutes voor de morfologie van efficiënte zonnecellen te vergelijken. Haar onderzoek geeft zo een complete routebeschrijving van het ontwerpen van materialen tot aan de uiteindelijke implementatie.

Solmaz Torabi verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Photophysics and OptoElectronics van het Zernike Institute for Advanced Materials met financiering van stichting FOM (nu NWO). Zij werkt inmiddels als design engineer bij ASML.