Over ons Actueel Evenementen Promoties

Stressing reward: Does sex matter?

Promotie:dr. H.M. (Stella) Banis
Wanneer:19 april 2018
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. M.M. (Monicque) Lorist
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Stressing reward: Does sex matter?

Stress maakt mannen én vrouwen minder gevoelig voor feedback over eigen prestaties

Acute stress beïnvloedt de manier waarop wij informatie over ons functioneren verwerken. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Stella Banis. Zij onderzocht het gedrag en de hersenactiviteit van proefpersonen in stresssituaties. Banis toont aan dat zij hun aandacht minder goed richten op relevante informatie en minder gevoelig zijn voor feedback op hun prestaties. Haar bevindingen zijn in overeenstemming met de theorie dat een verstoorde werking van juist deze functies een centrale rol speelt in de ontwikkeling van bepaalde stressgerelateerde stoornissen.

Stressgerelateerde stoornissen, zoals depressie en verslaving, vormen een groot maatschappelijk probleem. Opmerkelijk is dat sommige van deze stoornissen vaker voorkomen bij vrouwen, terwijl andere vaker mannen treffen. Banis vond echter dat de effecten van stress op de verwerking van feedback grotendeels gelijk waren voor de vrouwen en mannen die deelnamen aan haar onderzoek.

Eén van de aannames in het verklaren van sekseverschillen in stressgerelateerde stoornissen is dat bij vrouwen hormoonschommelingen een belangrijke rol spelen in het ontstaan van bepaalde stoornissen. Van vrouwen wordt vaak gedacht dat zij met name in de dagen voor hun menstruatie stressgevoeliger zijn dan anders. Dat idee werd echter niet bevestigd door een experiment van Banis, waaraan gezonde vrouwen tijdens twee fasen deelnamen. Een verhoogde stressgevoeligheid tijdens de premenstruele fase speelt mogelijk alleen een rol bij vrouwen met een premenstruele stemmingsstoornis.

Wel vond Banis in haar onderzoek bewijs dat de menstruele fase van invloed is op de manier waarop vrouwen informatie over hun functioneren verwerken. In de dagen voor de eisprong waren vrouwen gevoeliger voor informatie over hun prestaties (doe ik het goed of niet?), ongeacht of er een beloning op het spel stond. In de dagen voor de menstruatie reageerden vrouwen sterker op beloningsprikkels.