Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Early onset sepsis in Suriname

Bloedvergiftiging vlak na de geboorte bij Surinaamse pasgeborenen

Early Onset Sepsis (EOS), in de volksmond bekend als bloedvergiftiging, wordt omschreven als een ontsteking in het bloed van een pasgeborene binnen 72 uur na geboorte die veroorzaakt wordt door bacteriën. Rens Zonneveld onderzocht pasgeborenen met EOS in Suriname, waar dit probleem groter lijkt dan in Westerse landen. Hij beschrijft in zijn proefschrift enkele onderzoeken die in de toekomst kunnen bijdragen aan snellere en nauwkeurigere diagnostiek van EOS.

Het is moeilijk om EOS aan te tonen of uit te sluiten. Om aanwezigheid van EOS te onderzoeken wordt bloed naar het laboratorium gestuurd. De uitslag van dit onderzoek duurt echter enkele dagen en in de tussentijd worden veel pasgeborenen uit voorzorg behandeld met antibiotica. Zonneveld toont aan dat in het enige babyziekenhuis in Suriname EOS bij vijf tot tien procent van de pasgeborenen voorkomt, terwijl zo’n dertig procent met antibiotica behandeld wordt voor een verdenking op EOS.

Zonneveld concludeert dat de online beschikbare EOS Calculator kan helpen om het risico op EOS in te schatten, mits deze test wordt aangepast aan de Surinaamse situatie. Daarnaast vergeleek hij bloedwaarden van verschillende eiwitten tussen pasgeborenen met en zonder EOS. Hij toont aan dat er een verandering in balans te zien is tussen Angiopoietin-1 en 2, twee eiwitten die betrokken zijn bij ontstekingsreacties in het bloed. Verder onderzoek moet aantonen of het meten van deze eiwitten daadwerkelijk kan helpen om EOS vroegtijdig aan te tonen of uit te sluiten. Zo kan in de toekomst mogelijk onnodig gebruik van antibiotica verder gereduceerd worden.

Rens Zonneveld (1983) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam en deed promotieonderzoek in Boston en Paramaribo. Zijn onderzoek past binnen het onderzoeksprogramma  CAPE van onderzoeksinstituut GUIDE. Zonneveld zal vanaf 1 januari 2018 werkzaam zijn als AIOS microbiologie in het Academisch Medisch Centrum. De titel van zijn proefschrift luidt: Early Onset Sepsis in Suriname. Epidemiology, Pathophysiology, and Novel Diagnostic Concepts.