Over ons Actueel Evenementen Promoties

A study of the ground-state properties of charmonium via radiative transitions in ψ ' → γηc  and J/ψ → γηc

Promotie:Mw. Z. (Zahra) Haddadi
Wanneer:08 december 2017
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. N. (Nasser) Kalantar-Nayestanaki
Copromotors:dr. J.G. (Johan) Messchendorp, M. (Myroslav) Kavatsyuk, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:
A study of the ground-state properties of charmonium via radiative
transitions in ψ ' →
γηc  and J/ψ →
γηc

Onderzoek naar fundamenteel deeltjesmodel

Het promotieonderzoek van Zahra Haddadi had tot doel aspecten te verhelderen uit de Quantum Chromodynamica (QCD), de theorie die de sterke interacties tussen gekleurde quarks en gluonen omschrijft en deel uitmaakt van het Standard Model. Er zijn nog tal van vragen over QCD, in het bijzonder is het een mysterie wat de dynamiek is die leidt tot de vorming van massieve hadronen (subatomair deeltjes die uit quarks bestaan) uit bijna massaloze componenten. Een dieper inzicht in de vrijheidsgraden die tot kleur leiden is nodig om vooruitgang te boeken op dit gebied.

Het proefschrift van Haddadi is gewijd aan een systematische analyse van de elektromagnetische M1-overgangen van de twee laagst liggende vector-meson toestanden, J/ψ en ψ', naar de grondtoestand, ηc. Gegevens werden bij BESIII verzameld, de Beijing Spectrometer III, een experiment dat deel uitmaakt van de Beijing Electron–Positron Collider II (BEPC II) van het Chinese Institute of High Energy Physics (IHEP). De gegevens zijn genomen met de hoogste statistieken ter wereld in elektron-positron botsingen.

Haddadi analyseerde data verzameld op een massa-middelpunt-energie die overeenkomt met de nominale massa van de ψ' resonantie. Een inclusieve analyse werd uitgevoerd met als doel een meting van de M1 overgangssnelheid van ψ' → γηc te geven. Daarnaast is de M1 overgangssnelheid van ψ ' → γηc verkregen via het exclusieve proces, ψ' → ππJ/ψ, J/ψ → γηc, ηc → KsKπ . De laatste reactie gaf toegang tot een complementaire meting van de massa en de natuurlijke breedte van de ηc . In alle gevallen is de vervorming van de resonantievorm van de ηc meegenomen door een interferentie-eect te overwegen tussen het verval van de ηc resonantie en andere processen die dezelfde eindtoestand hebben.

Het onderzoek van Zahra Haddadi vond plaats bij het KVI - Center for Advanced Radiation Technology. Haddadi werkt inmiddels als design engineer bij ASML.