Over ons Actueel Evenementen Promoties

The missing piece

Long noncoding RNAs in cancer cell biology
Promotie:M. Winkle
Wanneer:23 april 2018
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. J.H.M. (Anke) van den Berg
Copromotor:dr. J.L. (Joost) Kluiver
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The missing piece

Rol van niet-coderend RNA bij ontwikkeling van B-cel lymfoom

Lange niet-coderende RNA-moleculen spelen een grote rol in de rijping van specifieke afweercellen en spelen een belangrijke rol bij B-cel lymfoom. Dat concludeert Melanie Winkle in haar proefschrift, waarin zij onderzoek beschrijft naar deze RNA-moleculen. Haar onderzoek draagt bij aan nieuwe methoden voor diagnostiek en behandeling van B-cel lymfoom.

Als een gen geactiveerd wordt, wordt de code uit het DNA vertaalt naar een soortgelijk molecuul, RNA. Dat RNA geeft de code door aan de eiwitfabrieken in de cel. Maar de laatste decennia wordt duidelijk dat er ook niet-coderend RNA in de cel is. Dit RNA speelt een regulerende rol bij de eiwithuishouding van de cel. Een van deze vormen van RNA is IncRNA.

Winkle bestudeerde de aanwezigheid van IncRNA in B-cellen. Zij concludeert dat de activiteit van IncRNA sterk verandert gedurende verschillende stadia van die cel, wat suggereert dat dit RNA een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van B-cellen. In B-cellen met Hodgkin lymfoom waren drie types IncRNA actiever dan in gewone B-cellen. Deze activiteit kan mogelijk gebruikt worden bij het stellen van een diagnose bij vermoeden van lymfoom. Bovendien kan het een mogelijk aangrijpingspunt vormen voor nieuwe medicijnen tegen deze aandoening.

Melanie Winkle (1986) rondde haar studie Medische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen af in 2013.  Zij voerde haar promotieonderzoek uit bij de afdeling Pathologie & Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Winkle is inmiddels werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “The missing piece; long noncoding RNAs in cancer cell biology”.