Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Grip on prognostic factors after forearm fractures

Testen aan de hand voorspellen verloop herstel na botbreuk

De knijpkracht van de hand en de mogelijkheden om de hand te draaien kunnen een rol spelen bij het voorspellen van herstel na een onderarmbreuk. Dat concludeert Joris Ploegmakers in zijn proefschrift. Hij concludeert dat meting van knijpkracht, handdraaiing en röntgenbeelden kunnen worden  ingezet om tevens een inschatting van een prognose te krijgen, in plaats van alleen een diagnose.

Er zijn allerlei verschillende soorten fracturen in de onderarm mogelijk. De precieze behandeling en prognose hangen af van het type breuk. Dit wordt door een arts ingeschat aan de hand van röntgenfoto’s. Ploegmakers laat echter zien dat artsen onderling heel verschillende conclusies trekken over het classificeren van het type breuk en dat ook hun eigen oordeel niet consistent is. Bovendien zou het gemakkelijker zijn om het verloop van herstel te meten met eenvoudigere testen aan de hand, in plaats van met nieuwe röntgenfoto’s. Daarom onderzocht Ploegmakers de relatie tussen knijpkracht, het vermogen om de hand te draaien en de verschillende typen botbreuken.

Ploegmakers toont aan dat de knijpkracht voor beide handen te voorspellen is op basis van leeftijd, lengte, gewicht en handvoorkeur. Daardoor kan de knijpkracht van een hand na een botbreuk vergeleken worden met de theoretische knijpkracht als de hand gezond zou zijn. Dat laat zien hoe goed de arm functioneert en kan helpen bij het voorspellen van het herstelproces. Ook meting van de mogelijkheden om de hand te draaien geeft hiervan een indicatie. Ploegmakers hoopte daarnaast dat met deze metingen ook het type letsel geclassificeerd kon worden, maar dat blijkt niet mogelijk.

CV Joris Ploegmakers

Joris Ploegmakers (1976) studeerde af aan de katholieke universiteit van Nijmegen en deed zijn opleiding tot orthopedisch chirurg in het UMCG.  Zijn onderzoek voerde hij uit bij de afdeling Orthopedie van het UMCG en in het sir Charles Gairdner ziekenhuis. Ploegmakers is momenteel werkzaam als orthopedisch chirurg met aandachtsgebied orthopedische oncologie en infectie. De titel van zijn proefschrift luidt: Grip on prognostic factors after forearm fractures.