Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Macroglial diversity and its effect on myelination

Macrogliale diversiteit en het effect ervan op myelinisatie

Werkman richtte zich in haar promotieonderzoek op multiple sclerose (MS), een chronische ziekte van het centrale zenuwstelsel waarbij myeline, een beschermende en isolerende laag rondom zenuwen, plaatselijk verdwijnt. De myeline kan worden hersteld door een natuurlijk regeneratief proces genaamd remyelinisatie, wat uiteindelijk faalt bij mensen met MS.

Myeline-vormende cellen worden oligodendrocyten genoemd. Voor succesvolle remyelinisatie ontwikkelen oligodendrocyt-voorlopercellen zich tot volwassen myeline-vormende oligodendrocyten. Astrocyten zijn cellen die het remyelinisatie proces dirigeren. Opvallend is dat remyelinisatie sneller en efficiënter verloopt in de grijze stof dan in de witte stof. In haar onderzoek vond Werkman dat astrocyten en oligodendrocyt-voorlopercellen uit de grijze stof wellicht samen een omgeving vormen welke beter geschikt is voor het herstel van myeline dan astrocyten en oligodendrocyt-voorlopercellen uit de witte stof. Zo ondersteunen astrocyten uit de witte stof de myeline-aanmaak van oligodendrocyt-voorlopercellen minder dan astrocyten uit de grijze stof, onder meer door meer myeline-aanmaak remmende klonten te vormen van het extracellulaire matrix eiwit fibronectine. Daarnaast blijkt dat oligodendrocyt-voorlopercellen uit de grijze stof wellicht beter uitgerust zijn voor het herstel van myeline.

Een onverwachte bevinding is dat het remmen van de productie van cholesterol in astrocyten uit de witte stof myeline-vorming stimuleert. Dit is een potentieel nieuw aangrijpingspunt voor het stimuleren van myeline-vorming in de witte stof. Kortom, het onderzoek naar het falen van remyelinisatie bij MS zou er zeer bij gebaat zijn regionale verschillen tussen (cellen uit de) grijze en witte stof in acht te nemen. Dit besef zal bijdragen aan een verbeterd inzicht in het ziekteverloop van MS en biedt uitdagende mogelijkheden tot de ontwikkeling van specifiekere en efficiëntie verhogende medicatie gericht op het herstel van myeline.

CV Inge Werkman

Inge Werkman (1990) studeerde Life, Science and Technology aan Rijksuniversiteit te Groningen, met als hoofdrichting Moleculaire Levenswetenschappen gecombineerd met Biomedische Wetenschappen. Hierna heeft zij de Top Master Medical and Pharmaceutical Drug Innovation gevolgd en deze cum laude afgerond. Haar promotieonderzoek vond plaats in de groep van Wia Baron op de afdeling Biomedical Sciences of Cells and Systems aan de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Macroglial diversity and its effect on myelination”.